Bokomtale: Fallen

Boken «Fallen» (på norsk – Dypt fall) av Karin Slaughter er den femte boken om spesialagent Will Trent og hans partner Faith Mitchell i Atlanta.

Inspektør Faith Mitchell har vært på seminar og skal innom moren sin for å hente den fire måneder gamle datteren. Hun har ringt på forhånd, men ingen tar telefonen. Når hun kommer fram til huset, finner hun ytterdøra åpen, og det er blodige avtrykk etter hender. Hun ringer etter forsterkninger, men før partner Will Trent rekker å komme fram, bryter hun politiets regler og går hun inn i huset. Der finner hun en død person og to menn med våpen. Moren er imidlertid ikke noe sted å se, og i stedet for at hun blir satt til å etterforske saken, må Faith finne seg i å bli ansett som både vitne og mistenkt.

Jeg leste 2/3 av boken på norsk, resten leste jeg på engelsk, siden jeg måtte levere den norske utgaven tilbake til biblioteket. Så fant jeg ut at jeg hadde selv kjøpt den engelske utgaven og den sto i bokhylla mi! Det gikk greit å lese på engelsk. Slaughter er ikke av forfatterne som skriver vanskeligst, så jeg skjønte det meste!
Jeg har lest de fleste av Slaughter sine tidligere bøker og jeg liker dem godt. Hun har hatt to ulike serier; Will Trent serien og Grant County serien, som i de siste bøkene har blitt ført sammen. Trent og Mitchell har vært fra den ene serien, de er spesialagenter og jobbpartnere. Den andre serien har handlet om Doktor Sara Linton og hennes politimann som har blitt drept. Hun jobber nå som lege i Atlanta og blir kjent med Trent og Mitchell og har i denne boka en rolle som en slags medhjelper og Trent sin nye flørt!

Jeg synes Slaughter skriver spennende og realistisk. Bøkene kan leses som en serie, men det går også greit nok å lese denne uten å ha lest de forrige. Man får den informasjonen man trenger for å skjønne sammenhengen. Forfatteren er fra Atlanta området, så det er tydelig at hun har god kjennskap til byen og området rundt.

Boken drives godt framover ved at vi får høre historien fra ulike sider. Noen kapitler skrives fra Mitchell, noen fra Trent og noen fra Linton sitt ståsted. Mitchell er fra seg av redsel om hva som skjer med moren som er kidnappet. Moren jobbet tidligere i narko-avsnittet, og alle lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre. Er noen ute etter hevn eller penger?
Det var en del karakterer å holde styr på – utenom hovedpersonene, men alt i alt var det en spennende og god krimbok!

 

Legg igjen en kommentar