Bokomtale: Krypet

Boken «Krypet» er skrevet av Ragnar Enger og er en slags blanding av krim og thriller og er forfatterens krimdebut. Enger er en ung forfatter, født i 1986 og jobber til daglig i Finansdepartementet.

Funnet av en drept jente i Nordmarka kaster politiet ut i en voldsom jakt etter gjerningspersonen. Oslo-politiet må ta utradisjonelle virkemidler i bruk for å for å finne den rette. Samtidig vender en talentfull psykiater hjem til Norge etter mange års arbeid i USA. Han får en helt sentral rolle i å bistå politiet i jakten på den mistenkte, adskillig mer sentral enn det man først tror. Det viser seg også at politiet ikke er de eneste som er på jakt etter den mistenkte.

Ei ung jente blir funnet drept og lemlestet i Nordmarka. Hennes tante ble drept på lignende måte for mange år siden og politiet tror det må være en sammenheng. Men hvorfor er det så lang tid mellom drapene, hva har utløst dem og hvem er denne iskalde morderen som tar livet av små barn på en så grusom måte? Dette, i tillegg til at familien til den drepte jenta er svært dysfunksjonell med en far som er en slags mafiaboss, er bare noe av det politiet må forholde seg til.

Boka er for så vidt spennende, men allerede nå noen dager etter jeg er ferdig med boka så har jeg glemt mye av handlingen! Noe som betyr at den ikke har gjort så veldig stort inntrykk. Den føltes veldig enkel og jeg fikk liksom ikke noe forhold til hovedpersonene…de ga meg ingenting og hadde ikke noe særpreg. Så selv om plottet i seg selv var spennende, så var det ganske lite troverdig og politiet hang seg veldig opp i denne psykiateren og hans profil av gjerningsmannen. Jeg hadde selv tidlig mistanke til hvem morderen egentlig var, og fikk for en gangs skyld rett! Jeg har ofte for vane å gjette på feil morder når jeg leser krimbøker!

Det kan godt være at dette er første bok i en serie og at det kommer flere bøker med de samme hovedpersonene, noe som gjør at vi blir bedre kjent med dem. Og selv om jeg ikke synes denne boka var supergod, så kommer jeg til å gi den neste boka en sjanse!

Dette er første bok jeg har lest som en ebok, lånt via biblioteket, og det var greit nok, men det beste er å holde en bok fysisk i hendene! Når man sitter ute og leser på ipad, så blir det til tider litt slitsomt når sola skinner på skjermen og man må anstrenge seg mer enn når man leser en vanlig papirbok!

 

Legg igjen en kommentar