Bokomtale: Blikket fanger

Boken «Blikket fanger» er skrevet av Sophie Hannah og er en helt grei krimbok.

Klokken er kvart over ett om natten, og Connie Bowskill skulle ha ligget og sovet. I stedet går hun på nettet for å finne drømmehuset, som er til salgs – og åpner en virtuell omvisning. Hun er bare nødt til å se hvordan huset ser ut innvendig, ellers får hun ikke fred. Da får hun et glimt av en scene fra sitt verste mareritt: Midt på stuegulvet ligger en kvinne med ansiktet ned i en blodpøl … I neste øyeblikk er liket borte. Connie har to muligheter. Hun kan avskrive hendelsen som en hallusinasjon. Eller hun kan ringe Simon Waterhouse.

Dette er den sjette romanen med Simon Waterhouse i hovedrollen, jeg hadde ikke lest noen av de tidligere bøkene så kjente ikke til disse personene. Jeg følte ikke det gjorde så mye, boka var ingen stor opplevelse uansett, så det er lite sannsynlig jeg kommer til å lese de andre bøkene i serien.

Boken handler om Connie som mistenker sin ektemann Kit om å ha et hemmelig liv med en annen dame. Hun går på nettet når huset hun tror hans kjæreste bor i kommer for salg, og ser en kvinne drept. Når hun viser nettsiden til Kit noen minutter senere er kvinnen borte. Så hun syner eller begynner hun bli gal?

Plottet og handlingen er lite troverdig og jeg satt igjen med et inntrykk om at det ikke var en spesielt god bok. Karakterene var heller ikke noen man fikk noe særlig forhold til, det var i hvert fall ingen jeg falt for. Historien er kompleks og ingenting er som det ser ut i denne boka. Men det ble ingen hit hos meg.

 

Legg igjen en kommentar