Bokomtale: Lengsel etter penger

Boken «Lengsel etter penger» er skrevet av Jan Mehlum og er hans første spenningsroman uten advokaten Svend Foyn i hovedrollen.

Penger gjør en forskjell. En fredelig familiefar med anstrengt økonomi, en attraktiv samboer med ønske om noe bedre. Alt skal endre seg når meldingen om den store gevinsten kommer fra Norsk Tipping. Men ingenting blir som forventet. Han har en skjult fortid, hun et hemmelig liv. Og noen der ute gjør hva som helst for penger.

Jan Mehlum er en kritikerrost Rivertonprisvinner som skriver en krimserie om advokaten Svend Foyn i Tønsberg. Jeg har lest alle hans tidligere bøker og liker de godt. Mehlum er en av mine favorittforfattere! Denne boka var ikke noe unntak! Jeg leste den ut på en dag, og ble sittende til langt på natt for å bli ferdig. Den var spennende og jeg klarte ikke legge den fra meg. Jeg følte ikke den var lik bøkene om Foyn, men den var like bra på en annen måte. Dette er kanskje mer som en thriller, enn en tradisjonell kriminalroman.

Det som skjer med hovedpersonen i boka er noe vi alle har tenkt på: hvordan ville det vært å vunnet masse penger i Lotto?! Audun, som hovedpersonen heter, opplever akkurat det når han vinner 46 millioner kroner. Han og samboeren drømmer om å kjøpe seg en finere leilighet som passer bedre for deres lille sønn på to år som har astma. Men plutselig snus Auduns verden på hodet og det blir en heseblesende jakt på the bad guys. Mye skjer på kort tid, det blir et kappløp mot tiden og hva som faktisk skjer kan jeg ikke skrive så mye om, uten å røpe for mye av handlingen. Men det blir spennende og vi følger Audun gjennom Oslos mørke bakgater, og han er også en liten tur på Guernsey for å følge opp et spor.

Til alle som liker Foyn bøkene, så kommer han tilbake, han er heldigvis ikke lagt død! Men dette er absolutt en bok som er verdt å få med seg, i hvert fall om man liker krim og thrillere!

Én kommentar på “Bokomtale: Lengsel etter penger

  1. Selv om det er veldig lenge siden jeg har lest noe så husker følelsen av å lese en bok man ikke klarer å legge fra seg, nesten så jeg savner det 🙂

Legg igjen en kommentar