Bokomtale: Du skal lide

Boken «Du skal lide» er skrevet av Larviksmannen Frode Eie Larsen og er hans fjerde roman.

Comet Forlags stjerneforfatter, Tanber Thyve, våkner opp – ør og omtåket – på et fremmed hotellrom. Det siste han husker er forlagsfesten på Farris Bad i Larvik. VG Nett forteller at en bombe har gått av under festen, og at politiet leter etter ham. På mobilen venter én ulest melding. Tre ord, som rommer både trusler, løfter og hat: Du skal lide!

Frode Eie Larsen debuterte med boken «Hemmeligheten» i 2011. Siden har han skrevet en bok i året. Jeg har ikke lest hans debutroman, men jeg har lest en av hans andre bøker som jeg synes var helt grei. Denne siste boka var en god del bedre, både språk og handling.

Handlingen er lagt til Larvik, min hjemby. Det er moro å lese om steder og områder man kjenner og har vært. Det starter med at en bombe går av på det nye Spahotellet Farris Bad. Så går det slag i slag med drap både i Kristiansand, Danmark og gamle lik dukker opp i Larvik. Forfatteren Tanber Thyve våker opp i Berlin og husker ingenting. Han skjønner fort at han er mistenkt for bomben på Farris Bad, og kommer seg etterhvert tilbake til Larvik hvor politiet står på kaia og venter på han. Han hopper i sjøen og klarer å unnslippe. Mens Thyve prøver å finne ut hva han skal gjøre, og hvem som har satt denne fella for han, følger vi samtidig den egentlige drapsmannen på hans ferd. Drapsmannen vil at Thyve skal lide, sånn som han har lidd opp gjennom årene. Men hvorfor Thyve skal lide, det får vi ikke svar på før helt på slutten og det var ganske overraskende! Hvem som er morderen skjønte jeg relativt fort, men grunnen hans klarte jeg ikke å gjette meg til!

Jeg likte boka godt. Den er spennende med et skikkelig driv fra start til slutt! Den er enkel, lettlest og det gikk fort å lese den ut. Men det var også vanskelig å legge den fra seg underveis, for det starter med et smell og er action fra første side. Jeg ble oppslukt av et godt plott, gode og stort sett troverdige karkaterer og selv om det er en vill jakt med mange groteske mord, så godtar man motivet og løsningen som kommer på slutten. Teksten er delt opp i små avsnitt innen hvert kapittel. Hvert avsnitt følger hver sin karakter, sånn at man hele tiden kjenner på kroppen hvordan etterforskningen og jakten foregår, både fra politiet, Thyve og morderen sin side.

Absolutt en krimbok jeg vil anbefale! Som alltid får man mest ut av bøkene ved å lese dem i rekkefølge. Men jeg synes det gikk helt fint å lese denne boka, uten å ha lest alle hans tidligere bøker!

Tusen takk til forfatteren for anmeldereksemplar!

5 kommentarer på “Bokomtale: Du skal lide

  1. Tusen takk for at du leser, Vestfoldgirl, og takk for god omtale! 🙂

Legg igjen en kommentar