Bokomtale: Søvnen og døden

Boken «Søvnen og døden» er skrevet av A.J. Kazinksi og er en skikkelig spennende krimbok! Dette er den andre boken om gisselforhandler Niels Benton, jeg hadde ikke lest den første og følte ikke at det gjorde så mye. Jeg hadde heller ikke hørt om forfatteren før. A.J. Kazinski er et pseudonym for filminstruktøren og forfatteren Anders Rønnow Klarlund og forfatteren Jacob Weinreich.

Gisselforhandleren ved politiet i København, Niels Bentzon, skulle ha snakket henne ut av det. Snakket henne fra å kaste seg i døden denne sommernatten. Men han klarte det ikke. Og der ligger hun. Midt på skinnene med bakhodet knust og en kryptisk beskjed skrevet på hånden. Hvem er hun, og hva fikk henne til å hoppe ut fra broen? Noen eller noe var etter henne – noe som fikk henne til å velge døden fremfor livet. Snart går det opp for Niels Bentzon at kvinnen ikke var psykisk syk, men en solodanser ved Den Kongelige Ballet som har vært forsvunnet i to døgn. Obduksjonen viser at hun er blitt druknet og gjenopplivet rett før hun hoppet fra broen.

I sin søken på hva som skjedde med kvinnen som hoppet – Dicte – trekkes Bentzon inn i en gruppe ungdommer som eksperimenterer med nær-døden opplevelser. Tema i boka er blant annet mystikk, filosofi og vitenskap, og hva som skjer i overgangen mellom liv og død. Det er et veldig interessant tema, og om alt som står i boka om hva folk opplever som har blitt gjenopplivet er sant, vet jeg ikke, men det er tydelig mye med menneskets bevissthet og sjel man ikke vet og sannsynligvis aldri vil få vite noe om!

Jeg har lest boka som en e-bok og det er bedre å holde en fysisk bok hvor man kan gå tilbake i kapitlene når man må oppfriske noe. Men uansett hvordan jeg leste den var den vanskelig å legge fra seg. Det er korte kapitler som bytter på å følge de ulike personene i handlingen. Den er godt skrevet og godt komponert og jeg ble fort dratt inn i historien. Man føler både med Bentzon på hans søken etter sannheten, men også the bad-guy får man sympati med utover i boka. Man skjønner hvorfor han gjør tingene han gjør. Boka er spennende og selv de mange filosofiske tankene og snakket om Sokrates var interessante! Det er store spørsmål i boka; hva er livet og hva er døden. Men jeg vil absolutt anbefale denne boka som var en stor positiv overraskelse for meg!

Søvnen og døden

 

 

One comment on “Bokomtale: Søvnen og døden

  1. Jeg har første bok av forfatterne ulest i hylla mi … kanskje på tide å gjøre noe med det? Takk for fin og engasjert omtale 🙂

Legg igjen en kommentar

