Bokomtale: Fasadefall

«Fasadefall» er skrevet av Liza Marklund og er den tiende boken om journalisten Annika Bengtzon.

En kald og fuktig maidag finner man risikokapitalisten og eks-riksdagsmannen Ingemar Lerberg i sin fasjonable villa utenfor Stockholm. Han er torturert og bevisstløs, kona Nora er sporløst forsvunnet.
På Kvällspressen får Annika Bengtzon i oppdrag å skrive om saken. Avisens redaktør, Anders Schyman, kommer i hardt vær på grunn av reportasjen han flere år tidligere fikk Den store journalistprisen for.
Mens Ingemar Lerbergs tilstand forverres, og kritikken mot Anders Schyman vokser, trer det fram et stadig tydeligere bilde av en villaforstad hvor løgner og et voldsomt mørke lurer under den idylliske overflaten. Hvorfor vil noen den tidligere politikeren til livs? Og hvor er hans kone?

Jeg har lest alle bøkene om Annika Bengtzon og jeg er egentlig veldig glad i denne serien. Jeg har også sett de seks filmene som er laget om henne for 1-2 år siden, basert på seks av bøkene, og jeg likte godt hun som spilte Bengtzon i de filmene. Hun gjorde en god Annika – og det var henne jeg så for meg når jeg leste denne boka. En del steder til boka refereres det til ting som har skjedd i tidligere bøker. Siden det går veldig lang tid mellom hver bok, var det mye jeg hadde glemt. Noe husket jeg pga filmene.

I denne boka følger vi både Annika som prøver å nøste opp i saken, samtidig som vi får vite ting via Nina – politietterforsker fra tidligere bøker, som nå jobber i Rikskrim. Både Annika og Nina er dyktige og har kaotiske barndommer, Annika vet også noe om Nina som ingen andre vet. Mens de jobber for å finne ut hvem som har torturert Lerberg og hvor hans kone Nora er, dukker en snart 20 år gammel forsvinningssak opp. Den saken som Annikas sjef har fått en pris for å dokumentere, og nå kritiseres han av en blogg for å ha kommet med løgner.

Boka er ikke like spennende som tidligere bøker har vært. Det skjer lite action med Annika, også i privatlivet har hun det bra med sin nye samboer. Hennes eks-mann derimot er bitter og hater alt og alle. Jeg synes at handlingen slutter veldig brått når det gjelder han, det kommer ingen avslutning angående hans tanker og følelser.

Tema i boka er blant annet medier, journalistiske dilemmaer og familier. Marklund skriver godt og har gode skildringer, alt fra de snobbete husfruene til torturen og ikke minst stormen som Annikas sjef havner opp i. Man får virkelig en forståelse for hvor ille anonyme nettkampanjer kan bli. Man skjønner også etter hvert hvor langt visse mennesker er villige til å gå for å opprettholde en flekkfri fasade.

Alt i alt likte jeg boka og jeg liker godt å følge Annika og hva som skjer i hennes privatliv. Men denne havner ikke på topp blant Marklund sine bøker, jeg vil si den ligger ca midt på treet!

One comment on “Bokomtale: Fasadefall

  1. Flott omtale! Vi er enig, jeg heller syntes ikke denne var så spennende, men jeg likte den godt allikevel. Jeg hadde lest noen litt negative omtaler før jeg leste den selv så forventningene var lave.

Legg igjen en kommentar

