Bokomtale: Hulemannen

Boken «Hulemannen» er skrevet av Jørn Lier Horst og er den niende krimboken med William Wisting og hans journalistdatter Line i hovedrollene.

Døden kommer til William Wistings eget nabolag. Bare tre hus bortenfor politimannens hjem har en mann sittet død foran et flimrende TV-apparat i fire måneder. Ingenting tyder på at det ligger noe kriminelt bak dødsfallet. Viggo Hansen var et menneske som ikke ble sett, selv om han levde midt blant andre. Dødsfallet får ingen overskrifter i avisene, men noe ved saken vekker nysgjerrigheten hos Wistings journalistdatter Line. Hun vil lage et nyskapende portrett av et helt ukjent menneske. Samtidig som Line setter i gang sine undersøkelser, får politiet melding om et annet dødsfall. En mann blir funnet på et hogstfelt, og han bærer preg av å ha ligget lenge. Et oppsiktsvekkende funn på den døde blir innledningen til en av de største menneskejaktene i norsk kriminalhistorie. Det eneste som kan hindre politiet i arbeidet er om pressen får nyss om det som er under oppseiling.

Jeg synes boka var veldig spennende og den ble lest ut på to kvelder. Den var vanskelig å legge fra seg, og språket til Horst begynner også å bli bedre enn det var i begynnelsen av hans forfatterskap. Jeg har lest mange av de siste Wisting bøkene, men har ikke lest de aller første. Jeg synes at bøkene hans er ganske gode og siden han selv er politi, så vet han hva han snakker om og bøkene blir troverdige.

I denne boka viser det seg at både Wisting og datteren havner oppi en sak som viser seg å være svært omfattende. Det er en amerikansk seriemorder i byen og FBI blir innkalt. Wisting og Line jobber fra ulike vinkler og egentlig med ulike saker, men selvfølgelig henger sakene på en måte sammen, noe som viser seg å bli veldig farlig for Line.
Det er nok av villspor i boka, jeg var flere ganger sikker på at jeg visste hvem seriemorderen var….men der tok jeg feil! Jeg må innrømme at hvem det til slutt viste seg å være var overraskende for meg. Karakterene i boka er ok, Wisting har vi blitt ganske godt kjent med gjennom mange bøker. Han er ikke den mest spennende og spenstige politimannen i krimhistorien, men han jobber trutt og systematisk og virker som en jovial mann!

Boka en enkel å lese og den har et driv som gjør at man holder interessen oppe. Det eneste jeg var litt skuffa over var slutten, den kom brått og jeg skulle gjerne hatt litt mer oppsummering om hva som skjedde med seriemorderen, hvor mange lik som ble funnet og ikke minst forholdet mellom Line og FBI mannen!

...

Legg igjen en kommentar

