Filmomtale: Gåten Ragnarok

«Gåten Ragnarok» er en norsk spillefilm fra 2013, som var ganske spennende og jeg likte den godt!

Arkeologen Sigurd Svendsen (Pål Sverre Hagen) har viet sitt liv til å løse de 1000 år gamle mysteriene fra Osebegskipets gravkammer. Når han finner spor som peker mot den største myten av alle; myten om Ragnarok, blir Sigurd besatt av tanken om at Oseberggraven skjuler svaret på opphavet til historien om vår egen undergang.
En mystisk runestein med spor etter Osebergvikingene avdekkes i Finnmark og fristelsen blir for stor: Sammen med to kolleger og sine to barn legger Sigurd ut på en ekspedisjon som leder dem dypt inn i Ingen-Mannsland – et avsperret område mellom Norge og Russland.

Jeg visste egentlig ikke så mye om hva filmen handla om, bortsett fra at det hadde om noe med vikingene å gjøre. Og jeg ble litt overraska over hva som faktisk skjedde i filmen. Jeg skal ikke røpe noe, men det var en artig vri og gjorde det mer spennende enn jeg hadde trodd! Det er en skikkelig eventyrfilm og den er imponerende laget med troverdige effekter!

Det er gode skuespillere med, som Pål Sverre Hagen – som spilte i Kon Tiki, Nicolai Cleve Broch og Sofia Helin – fra Broen. Om noe av historien kanskje er litt tynn, så er dette en underholdende film med mye spenning, storslått natur og kule effekter!