Bokomtale: Flink Pike

Boken «Flink pike» eller «Gone girl» som den heter på engelsk er skrevet av Gillian Flynn. Boka er skrevet i 2012 og er på 475 sider. Den er relativt tykk, men det gikk fort å lese når man først kom i gang. Dette er den første boka jeg har lest av denne forfatteren, så jeg kan ikke sammenligne den med hennes to andre bøker.

Hvor godt kjenner du egentlig den du tror du elsker og blir elsket av? Dette spørsmålet må Nick Dunne stille seg på sin femårs bryllupsdag, da hans kone Amy plutselig blir sporløst borte. Politiet mistenker – nærmest av gammel vane – ektemannen. Når de undersøker datamaskinen hans, finner de spor av suspekte søk, og venner av Amy forteller at hun den siste tiden var redd for ham og holdt flere ting hemmelig for ham. Nick bedyrer at han er uskyldig. Men hva med den tilsynelatende bekymringsløse oppførselen hans og den forhøyede livsforsikringen, og fremfor alt: Hvor er det blitt av Amy – søte, flinke, uskyldige Amy?

Jeg ser i VG at den har fått terningkast seks og den har også fått betegnelsen årets beste krim, noe jeg ikke er helt enig i. Den er ikke så fantastisk bra, jeg har lest andre bøker som er mye bedre enn denne. Jeg synes også språket var litt dårlig innimellom, dette kan kanskje ha noe med den norske oversettelsen å gjøre. Plottet i boka er ganske smart og spennende, men jeg skjønte fort hva som hadde skjedd. Boken er delt i tre deler, og halvveis i boka starter del to hvor vi får svar på mye av det som har skjedd. Og dette skjønte jeg allerede tidlig i del en.

Men det betyr ikke at jeg ikke likte boka! Den er bra, spennende og med et driv som gjør at den er vanskelig å legge fra seg. Forfatteren har en dyp innsikt i menneskesinn, og det er ikke tvil om at hovedpersonene i denne boka har store problemer med å vise sine ekte sider og ha normalt samspill med andre mennesker. Beskrivelsene av den følelsesmessige dynamikken mellom Nick og Amy er interessant og fascinerende. Amy er så utspekulert at man lurer på om det er mulig å være så manipulerende og planleggende. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene i hennes verden.

Slutten er litt spesiell, det er ikke helt det man venter og var for meg en liten nedtur. Jeg hadde håpa på en slags pang-avslutning! Jeg skulle også gjerne hatt litt mer spenning, særlig i en bok som er skrytt så opp i skyene som en krim og thriller.

2 comments on “Bokomtale: Flink Pike

  1. Jeg likte ikke denne boken særlig godt, og spesielt slutten syns også jeg var skuffende. Men så hadde jeg veldig store forventninger til boken også da, pga. all den gode kritikken.

    • Det var ikke den beste jeg har lest nei! Jeg hadde ikke så store forventninger, for jeg visste ikke så mye om boka før jeg leste den.

Legg igjen en kommentar

