Bokomtale: Marco-effekten

Boken «Marco-effekten» av Jussi Adler-Olsen er den femte boken i serien om Avdeling Q, og er både spennende og underholdende. Adler-Olsen er på få år blitt Danmarks mest populære forfatter og blir her til lands sammenlignet med Jo Nesbø og hovedpersonen i bøkene hans, Carl Mørck, blir sammenlignet med Harry Hole. Jeg liker personlig bøkene om Harry Hole bedre, og synes de er bedre skrevet, men det er smak og behag!

Verdens kjedeligste dag kalte en avis 11. april 1954. Men for unge Marco fantes det ingen verre dag. Det var nemlig da hans onkel Zola ble født. En kynisk og kald mann som årtier senere skal komme til å bryte ned og misbruke mennesker og tvinge klanenes medlemmer inn i kriminell virksomhet.
Marco må bruke sitt gode hode til tigging, lommetyverier og innbrudd. Han er dyktig, men avskyr alt det Zola står for. Og når han oppdager at familien vil gjøre ham til krøpling, ser han ingen annen utvei enn å komme seg vekk så fort som mulig.
De grusomme realitetene innhenter imidlertid Marco da han noen måneder senere konfronteres med en plakat av en savnet mann. En mann han har sett i nærheten av sitt eget hjem. Etter dette kjemper Marco ikke bare for sin egen tilværelse, men også for sitt liv. Zola er på sporet av ham.

Avdeling Q som Mørck leder, etterforsker gamle og uoppklarte saker og i denne boka foregår flere handlinger side om side, som blir flettet sammen mot slutten. Utgangspunktet er svindel med bistandspenger og med det som tema møter vi korrupte dansker i både UD og forretningslivet, kriminelle bander som har slått seg til i København og barnemordere fra Afrika. Midt oppi dette står unge Marco som prøver å komme seg vekk fra sin kriminelle storfamilie og er på rømmen i stort sett hele boka med alt som kan krype og gå av kriminelle personer i København etter han.

Jeg har tidligere lest bok en og to av denne forfatteren og første boka var kjempespennende. Så har jeg hoppet over bok tre og fire, før jeg begynte på denne femte. Boka er spennende og ikke minst er forholdet mellom Mørck og assistentene Assad og Rose ganske festlig til tider! Assad som fortsatt ikke kan det danske språket helt perfekt og ikke skjønner alle ordtak som brukes, han sammenligner det meste med kameler og ørken og tilbyr sterk krydret te! Rose med sine pønkerfrisyrer og til tider korte lunte. Og Mørck som er en merkelig skrue, både hissig og sarkastisk, men vi får også se en mykere side av han i boka hvor han opplever kjærlighetssorg og får angstanfall. De tre driver Avdeling Q og klarer å oppklare den ene saken etter den andre.

Boka er kanskje en smule lang, det er mulig noe kunne vært kutta ut, uten å gjøre boka mindre spennende. Men den er lettlest og til tider morsom, og den drives framover til en slutt som er helt grei. Ikke den beste krimboka jeg har lest, men jeg liker bøkene om Avdeling Q, og skal nå få lest de to andre bøkene som jeg har hoppet over. Det er alltid litt dumt å ikke lese bøkene i riktig rekkefølge, men det får bare være denne gangen!

4 comments on “Bokomtale: Marco-effekten

  1. Har lest alle til Jussi. Alle bra men jeg holder fortsatt en knapp på den første.

  2. Det var ikke hans beste dette her, litt lang det er jeg enig i. Marco har ikke helt sluppet taket i meg, tenker ofte på livet hans når jeg ser sigøynerne sitte på hjørnet med koppene sine. Kan anbefale Alfabethuset av samme forfatter, en av hans bøker før avd. Q

    • Ja det er fort gjort å tenke sånn når man ser dem på gata…litt trist. Jeg har hørt om den boka, men trodde det var en ny, og ikke at den var fra før avd Q. Men da skal jeg sjekke ut den også 🙂 Jeg liker forfatteren!

Legg igjen en kommentar

