Bokomtale: Hendelsenes Hus

Boken «Hendelsenes Hus» er skrevet av John Boyne, forfatteren av den gripende boka (og filmen) «Gutten i den stripete pyjamasen».  Boyne er en irsk forfatter og et av hans kjennetegn er at han skriver om kjente historiske hendelser

Russland 1915: Den dagen den seksten år gamle bondesønnen Georgy Jachmenev blir truffet av en kule som var ment for et medlem av den russiske tsarfamilen, forandrer livet hans retning for alltid. Belønningen for heltedåden er ansettelse som personlig livvakt for den unge tronarvingen, Alexei Romanov, eneste sønn til Tsar Nikolai II.  Georgy blir vitne til de dypeste hemmelighetene til Nikolai og hans kone, Aleksandra, og er til stede mens de siste hendelsene som fører til Romanovfamiliens fall, utfolder seg.  Sekstifem år senere besøker han sin hustru Zoya på sykehuset, og minnene om deres liv sammen og opplevelsene under tsarfamiliens storhetstid, strømmer på.  Mens han ser tilbake på sitt liv, følger vi Georgy fra han er en usikker bondegutt, som en ung mann i Vinterpalasset, og frem til han som gammel mann tenker tilbake på det utrolige livet han har levd.

Dette var en bok jeg likte veldig godt, den var spennende, interessant og lærerik. Jeg følte jeg lærte mye om Russland og tsarfamilien. Jeg har aldri visst særlig mye om Russlands historie og hva som skjedde med tsarfamilien, så jeg likte hvordan det som i virkeligheten har skjedd blir flettet inn i bokas oppdiktede historie. Ulempen med boka er at den hopper veldig mye fram og tilbake i tid, og det gjør det litt vanskelig å følge med. Det blir litt utmattende å hele tiden skulle huske på hvor i livshistorien deres vi er. Men man får allikevel et inntrykk tidlig i boka at noe forferdelig har skjedd med Georgy og hans kone Zoya i deres fortid. Selv om sannheten ikke kommer fram før i slutten av boka, innså jeg ganske tidlig hva som var hemmeligheten.

Selv om jeg likte selve historien og boka godt, falt jeg ikke så veldig for karakteren Georgy. Han er en litt gretten og merkelig fyr. Selv om han er romantisk og lojal mot sin kone, er det ikke en karakter jeg har noe særlig til overs for.

Hendelsenes  hus av John Boyne (Innbundet)

2 comments on “Bokomtale: Hendelsenes Hus

Legg igjen en kommentar

