Bokomtale: Engler i vann

Boken «Engler i vann» av Mons Kallentoft er en krimroman av en forfatter jeg aldri har vært borte i før. Dette er hans sjette roman, men den første med Malin Fors i hovedrollen.

En onsdag i september blir Malin Fors tilkalt til et av de finere nabolagene i Linköping. Et gift par er funnet myrdet i boblebadet sitt. Deres fem år gamle adoptivdatter Ella er forsvunnet. Søket etter den lille jenta blir intensivt, og Malin og hennes kollegaer dras inn i en situasjon der grensene er utydelige. Mellom døde og levende, mellom godt og vondt.

Jeg har ikke lest noen bøker av denne forfatteren før, og vet ikke om Malin Fors har dukket opp i biroller i tidligere bøker. Men jeg følte ikke at det gjorde noe at jeg ikke hadde lest tidligere bøker. Jeg fikk likevel et inntrykk av Malin. Hun er en dyktig etterforsker, veldig intelligent og den beste på etterforskningsteamet. Men hun sliter med alkohol. Er egentlig alkoholiker, men prøver å holde seg unna. Hun må stadig slåss med sine indre demoner. Hun er sammen med en mann som vil ha barn, men på grunn av en skyteepisode er hennes livmor ødelagt og hun kan ikke få flere barn. Den datteren hun har er snart voksen, og Malin har ikke vært veldig tilstede i hennes barndom. Jobben har alltid vært viktigst.

Jeg må si at denne blir ingen favorittbok hos meg. Det tok lang tid før det skjedde noe. Først på slutten ble det veldig spennende og jeg kunne ikke legge den fra meg. Jeg likte heller ikke måten boka er skrevet på. Den er litt spesiell og det er mye korte setninger og et-ords-setninger. Tema i boka er alvorlig og det er ganske ille å tenke på at dette sannsynligvis er noe som foregår i stor skala, ikke nødvendigvis i Sverige hvor denne boka finner sted, men i hele verden. Det handler om salg og kjøp av barn, både til adopsjon og til mye verre ting.
Det jeg likte med boka var at alle får en stemme. De døde foreldrene som ble myrdet i boblebadet får en stemme. Innimellom noen av kapitlene er det en side skrevet i kursiv, hvor disse foreldrene leter etter sin datter fra himmelen (eller der de har kommet!). Datteren får en stemme der hun ligger gjemt i et råttent rom. Dette er virkningsfullt og man får kjenne historien fra en annen kant enn bare etterforskerne.

Det er helt klart andre krimforfattere som skriver mye bedre og spennende, men boka tok seg opp på slutten. Så totalvurderingen er at den er helt grei, hverken mer eller mindre!

One comment on “Bokomtale: Engler i vann

  1. Huff, denne tror jeg ikke jeg vil lese (selv om den tar opp viktige tema). Virker veldig dyster og makaber/»ekkel». =S

Legg igjen en kommentar

