Bokomtale: Det henger en engel alene i skogen

Boka «Det henger en engel alene i skogen» av Samuel Bjørk er en spennende krimbok, og en bok jeg likte veldig godt.

Dette er en krimdebut og Samuel Bjørk er et pseudonym. Hvem som står bak dette navnet vet ikke jeg. Det skal visstnok være en middels kjent forfatter som aldri har skrevet krim før. Jeg har også skjønt at boka har vært ganske hauset opp, men jeg hadde verken lest eller hørt om denne før jeg satte i gang med den, så forventningene var ikke så høye. Jeg visste ingenting om boka, men jeg ble positivt overrasket. Det er ikke alle krimdebuter som er like bra, og det er mye rar og dårlig krim der ute. Men denne er spennende og uhyggelig og det var veldig vanskelig å legge den fra seg. Tema i boka er grusomt, det handler om barn som blir bortført og drept, og dette er noe som setter følelsene i gang hos de fleste.

En mann skal ut og lufte bikkja for å dekke over gårsdagens fyll og sin dårlige samvittighet. Plutselig forsvinner hunden mellom trærne. Der oppdager mannen den lille jenta som henger i et tre. Dinglende over bakken. Med skolesekken på ryggen. Og en lapp rundt halsen der det står «Jeg reiser alene». Politietterforsker Holger Munch blir satt på saken og skjønner fort at han trenger hjelp fra den tidligere kollegaen Mia Krüger. Men Mia som alltid har vært så slank og sunn, ser nå syk ut. Virkelig syk. Holger Munch reiser for å overtale henne til å tre inn i tjeneste igjen. De vet lite og ingenting om hvilket mareritt som skal møte dem.

Mia Krüger er en interessant karakter, hun minner litt om Lisbeth Salander med sitt ravnsvarte hår og en hjerne som jobber litt annerledes enn de fleste. Hun er langt nede når Holger Munch kommer til en øy utenfor Trøndelag for å hente henne hjem til Oslo. Hun har opplevd mye vondt i livet og vil egentlig bare dø, men hun blir nysgjerrig på denne saken. Hvorfor har noen drept en liten jente og hengt henne i et tre? Hun får en fornemmelse om at flere barn vil bli funnet døde. Holger er også en spesiell karakter, men han er dyktig og driver teamet sitt på en rettferdig måte. Han elsker sitt barnebarn, og når hun plutselig er i morderens klør gjør han alt han kan for å finne henne før det er for sent.

Det er mange tråder i denne boka, noen føles litt løse underveis, men det meste blir oppklart mot slutten. Som leser blir man kastet hit og dit, og jeg var innom mange av karakterene som den mulige morderen, men den som virkelig viste seg å være morderen – den så jeg ikke komme! For å si det sånn, ting er ikke helt sånn de ser ut til å være i denne boka.
Jeg synes forfatteren har et godt grep om handlingen og klarer å trekke meg som leser med allerede fra første setning. Det er mange gode og troverdige person- og miljøskildringer, og forfatteren er tydeligvis godt kjent i både Oslo, Hønefoss og Trøndelag! Det eneste som jeg reagerte på i boka var slutten. Den kom veldig brått, noe den ofte gjør i krimbøker. Jeg savna litt mer oppsummering om hva som skjedde og om morderen. Vi fikk et lite innblikk i morderens oppvekst og hvorfor h*n var blitt gal, men allikevel kommer slutten helt plutselig…og så var boka slutt. Det ble et lite tomrom når jeg var ferdig med boka siden jeg hadde vært så oppslukt av handlingen!

Hvem Samuel Bjørk egentlig er….det blir man jo nysgjerrig på. Men jeg håper uansett at det snart kommer en ny og spennende krim fra denne forfatteren!

 

Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk (Innbundet)

11 comments on “Bokomtale: Det henger en engel alene i skogen

  1. Så flott at du likte boken,det gjorde jeg også. Har vært på jentetur i helgen, og venninnen min gikk med nesen i denne boken «hele» tiden 🙂

  2. Huff, denne hørtes virkelig spennende ut! Ble nysgjerrig på boken bare ved å se på coveret også, ser litt makabert og skrekkfilm-aktig ut. :-O

  3. Enig at dette var en meget spennende bok. Vanskelig å legge fra seg. Jeg tror ikke dette er en debut, men forfatter(ere) som har gtt ut bøker før.. Vi får vel vite det en dag.

    • Dette er nok en/flere forfatter(e) som har skrevet før ja! Men jeg leste et sted at det var en krimdebut for denne forfatteren! Uansett hva forfatteren har skrevet før, så var boka kjempebra!

  4. Jeg kjøpte boka den ene ettermiddagen og var ferdig kvelden etter, vanvittig bra. Jeg er en kresen krimleser, og nå lurer jeg veldig på hvem dette egentlig er. Må kanskje ha tilknytning til Vestfold, siden både Larvik, Horten og Åsgårdsstrand er nevnt? Hilsen ei som tror hun bor ganske nær deg vestfoldgirl. Vet ikke hvem du er men kjenner igjen steder på bildene dine:-) du har jo også lest Sandmannen, jeg synes faktisk denne kom opp på samme nivå.

    • Ja veldig bra bok! Og jeg er kjempenysgjerrig på hvem forfatteren er. Anne Holt har jo tilhørighet her i Vestfold, men har ikke hun gått ut og sagt at det ikke er henne….Det kommer vel flere bøker, håper jeg, så kanskje vi får vite hvem det er etter hvert 🙂 Hvis du er fra samme sted som meg, så bor vi sannelig på et fint sted 🙂

      • 🙂 tar vel 7-10 minutter for meg å gå rett opp fra hotellet og hjem:-) var forøvrig og så Kvinnen i buret tidligere i måneden, den var gørbra. Sett den?

      • Jeg har vel enda kortere vei enn det! Nei jeg fikk ikke sett den på kino, noe jeg hadde veldig lyst til 😦 så jeg må heller vente til den kommer på dvd, for den gleder jeg meg til å se!

Legg igjen en kommentar

