Bokomtale: Jenta med ballongen

«Jenta med ballongen» av Merete Junker er en spennende krimbok. Dette er andre bok jeg leser av Junker og hun skriver fra Porsgrunn og Skien området, som jeg kjenner godt til, så derfor er det morsomt å lese om steder man vet hvor er og åssen ser ut!

I skumringen beveger to skikkelser seg gjennom et skogholt i utkanten av Skien: en liten jente med en rød ballong og en kvinne med en liten hund. Snart mottar alarmsentralen en melding fra kvinnen med hunden. Hun har falt stygt og trenger bistand. Da hjelpemannskapet kommer frem, finner de henne kvalt med en punktert ballong plassert på brystet. Og da NRK-journalisten Mette Minde begynner å motta anonyme brev som angår den døde kvinnens arbeidsplass, blir det åpenbart at den fredelige småbyen ulmer av fordekte sannheter.

Denne boka er Junker sin bokdebut, og hun har i etterkant skrevet to andre bøker; Tvillingen og Pumasommer. Pumasommer har jeg lest og den var også ganske spennende. Boka har et godt driv og man må lese videre for å se hva som skjer. Historien blir spennende fordi miljøet er så hverdagslig og troverdig. En dame går tur med hunden sin i skogen der hun bor og blir drept. Dette er noe de fleste av oss som har hund gjør og jeg vil nok tenke på dette neste gang jeg går i skogen i mørket. Jeg må innrømme slutten var en smule overraskende. Det var ikke den personen jeg hadde sett for meg som morderen. Jeg hadde da vært innom alle andre karakterer i boka, særlig et par av dem som har skjult både det ene og det andre.

Mette Minde er heltinnen i boka. Hun er en utypisk hovedperson for hun er ikke politi eller etterforsker. Hun har tatt deler av politihøyskolen, men jobber nå som journalist i NRK Telemark. Hun bor med sin mann og tvillinggutter, og er veldig nysgjerrig av natur. Hun blir engasjert i denne saken, for hun kjenner søsteren til kvinnen som ble drept i skogen. Hun er en litt maskulin dame som tar mange sjanser, men også derfor klarer hun å nøste opp i alle trådene!

"Jenta med ballongen - kriminalroman" av Merete Junker

One comment on “Bokomtale: Jenta med ballongen

  1. Sv; Da har du noe å glede deg til! RDJ er helt herlig som Iron Man 😀

    // Kult med netflix da, prøvde det, men kom aldri inn i rutinen, hvis jeg kan kalle det det.

Legg igjen en kommentar

