Bokomtale: Politi

Endelig er den her, den foreløpig siste boka til Jo Nesbø som denne gangen heter «Politi». Dette er den tiende boka og den var etterlengtet, og selv om boka er på godt over 500 sider ble den fort lest ut her i gården. Spennende spennende!!!

På et sykehus ligger en hardt skadet mann i koma. Rommet bevoktes av politiet, og ingen får vite hva den mystiske pasienten heter. Samtidig blir politimenn funnet drept på åsteder for gamle, uoppklarte drap. Politiet står uten spor og mangler i tillegg sin beste etterforsker. På sykehuset viser pasienten tegn til å komme til bevissthet.

Forrige bok sluttet uten at man visste hva som hadde skjedd med vår kjære Harry Hole. Men siden det har kommet en ny bok, så er det vel ingen spoiler å si at Harry lever, og i tillegg har det bra og trives der han er! Det tar en god stund før Harry dukker opp i boka, men når han først kommer så skjer ting på løpende bånd og Harry ordner opp og klarer å se ting de andre etterforskerne ikke ser.

Jo Nesbø skriver bra og har et godt driv. Boka fanger deg fra første side og det var nesten umulig å legge den fra seg! Mange av kapitlene starter med at man tror en ting, også plutselig viser det seg at det man tror ikke stemmer i det hele tatt! Og jeg synes også boka er skrevet med tanke på at den skal gjøres om til film. Det vet jeg at Nesbø selv har sagt han ikke har hatt i tankene. Han har skrevet som han alltid har gjort. Dette ble sagt på et bokbad for noen dager siden, og der fortalte han også at hele historien til Harry Hole har vært lagt opp fra første bok. Han har hele tiden visst hva som skal skje med Harry. Det virket utifra det han sa på bokbadet at det kommer flere bøker, og jeg synes også at denne siste boka legger opp til en oppfølger. Det er mange løse tråder som burde vært tatt tak i, men som sannsynligvis havner over i neste bok. HÅPER JEG!!

Alle som har lest bøkene til Nesbø har et forhold til Harry Hole, men jeg synes at man kan ikke annet enn å like den fyren! Han prøver så hardt å holde seg i skinnet og det er tydelig at han elsker Rakel over alt på jord. Men hans demoner er sterke og han lurer hele tiden på om han vil klare å holde dem tilbake. Boka avsluttes romantisk og beskrivelsene av Rakel og Harry i det som skjer er så levende at jeg føler jeg sitter der sammen med de andre og overværer det hele!

Det er selvfølgelig ikke alle bøkene om Harry som er like bra. Denne var en av de bedre synes jeg! En av bøkene var veldig brutal og fæl, i denne synes jeg det er en god blanding av grufulle hendelser og drap, korrupte politimenn, spenning og litt romantikk. Det er jo selvfølgelig noen som dør i denne boka, som jeg synes var litt vel trist, men det er vel en mening med alt. Boka skuffet absolutt ikke, og er du Harry Hole fan, er denne boka en must!!

3 comments on “Bokomtale: Politi

  1. Jeg tør ikke lese anmeldelsen, siden jeg har tenkt å lese den selv, men godt å se at du liker den! Nesbø er genial! 🙂

  2. Høres ut som en veldig spennende bok! 🙂

    Må bare få si at du har fått et veldig fint layout bilde på bloggen! Minner veldig om biblioteket-scenene i «Mathilda» musikalen! 🙂

Legg igjen en kommentar

