Bokomtale: Fasandreperne

Boka «Fasandreperne» av Jussi Adler-Olsen er den andre boken i serien om Avdeling Q med kriminalinspektør Carl Mørck i spissen.

I 1987 blir et ungt søskenpar brutalt drept i et sommerhus. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever som kommer fra noen av Danmarks rikeste familier. I mangel av bevis henlegges saken. Men ni år etter melder en av de mistenkte seg og tilstår.
Kriminalinspektør Carl Mørck, leder for politiets Avdeling Q for uløste saker, forstår derfor ikke hvorfor saksmappen en dag ligger på hans skrivebord. Mørck er overbevist om at den må ha havnet der ved en feiltakelse. Men når han og assistenten Assad begynner å grave litt, oppdager de at noe er veldig galt.
Saken skal vise seg å trekke linjer fra posedamen Kimmie til tre av landets mektigste menn. De tre leter desperat etter henne, fordi hun vet noe som kan knuse dem. Men Kimmie har sine egne planer for hvem som skal jakte hvem.

Dette er en spennende bok med godt driv. Boka er på 415 sider,  men det gikk fort å lese den. Jeg har lest en av Adler-Olsen sine andre bøker, og likte den godt. Derfor hadde jeg store forhåpninger til denne boka, og jeg ble ikke skuffa.

Det er Carl Mørck som står i spissen for denne etterforskningen, godt hjulpet av sin assistent Assad. I denne boka får han også en sekretær som heter Rose, noe han ikke er særlig begeistret for. Forholdet mellom Carl og Assad er til tider ganske morsomt. Assad er kun en assistent, men oppfører seg til tider som en ordentlig etterforsker! Carl og Assad finner fort ut at denne saken er mye større enn de først trodde, og det er mange som ikke ønsker at denne saken skal komme fram i lyset igjen.
Allerede fra begynnelsen vet man hvem som er de skyldige for de grusomme handlingene, spørsmålet er hvordan Carl skal klare å bevise dette så mange år senere. Gjerningsmennene er grusomme, noe forfatteren klarer å få fram på en riktig måte.

Boka har en del vold og forferdelige skildringer, og er ikke den beste krimboka jeg har lest, men jeg likte den og gleder meg til å lese flere bøker av Adler-Olsen!

"Fasandreperne" av Jussi Adler-Olsen

2 comments on “Bokomtale: Fasandreperne

  1. SV;Digger humoren i Hangover filmene:) Enig med at første filmen var best, film nr to bob-bob og nr 3 var mye bedre nr 2:)

  2. Lol, tror aldri jeg har lest en krimbok i mitt liv :p Er snart et år siden sist jeg leste ut en bok, trenger virkelig å sette i gang snart :p

    Sv; Synd det ikke ble noe Beyonce konsert på deg :/ Det var grusomt varmt der inne, den verste konsert opplevelsen jeg har vært på sånn sett, men glemte det jo litt da hun var på scenen 🙂 Jeg tenkte jeg skulle sendt mail til Telenor Arena, men føler det har gått for lang tid å klage nå liksom :p

Legg igjen en kommentar

