Filmomtale: The Impossible

Filmen «The Impossible» er en sterk og trist film om de forferdelige dagene i romjulen 2004, hvor en tsunami rammet Asia og over 230 000 mennesker døde i bølgene og det påfølgende kaoset. Naomi Watts og Ewan McGregor spiller hovedrollene, og de spiller troverdig og gir et ansikt til katastrofen som hendte. Filmen er basert på sanne hendelser.

Filmen handler om familien Bennett; ekteparet Henry, Maria og deres tre sønner. De ankommer det nye hotellet som ligger like ved stranda i Khao Lak på julaften. De får et par deilige dager før katastrofen inntreffer. Familien er ved hotellets badebasseng når bølgen kommer fykende med stor kraft. Familien blir splitta og først følger vi mor og eldste sønn Lucas, og deres strabaser for å overleve. Etterhvert får vi se faren og de to andre sønnene, og følger deres søken etter resten av familien.

Filmen handler i stor grad om fortvilelsen og kaoset som oppstår når bølgen trekker seg tilbake, karakterenes kamp for å overleve skader og finne hverandre, men også om landet som dette hendte i. Effektene i filmen er utrolig gode, realistiske og troverdige. Det var episoder i filmen hvor jeg lurte på hvordan i all verden de har klart å lage og gjenskape dette. Jeg hadde ikke trodd filmen skulle være så sterk, men den klarer virkelig å vise hvilket kaos det har vært og hvor stor fortvilelsen har vært blant de som ikke visste hva som hadde skjedd med sin familie. Det er egentlig helt umulig å forestille seg hvor ille det har vært, men filmen gir et lite innblikk og jeg satt med tårer i øyna flere ganger.

Dette er virkelig en film som rører, og som jeg absolutt vil anbefale.

4 kommentarer på “Filmomtale: The Impossible

  1. Jeg så faktisk denne filmen for første gang i går kveld, og jeg ble helt rørt. Dette var en helt fantastisk rørende og sterk film. Jeg synes dette er en film alle mennesker burde se en gang i løpet av livet sitt.

  2. Må se få sett den. Prøvde å få sett den på kino,men rakk aldri det.

    SV;Koselig å feire 17.mai andre steder også:) Har en god følelse på kommende eksamen,men nervene kommer nok 😛 hehe

  3. Denne har jeg veldig lyst å se. Lurte på å se den på kino, men fant ut at den var litt for dyster og trist til det.. hadde ikke så lyst til å sitte midt i salen med tårevått ansikt og mascara flekker over det hele.. 😉

Legg igjen en kommentar