Bokomtale: En god sak

Boka «En god sak» av Jan Mehlum er en spennende bok, den trettende boken om Svend Foyn.

Tønsbergadvokaten Svend Foyn blir i denne boka trukket inn i sin vanskeligste sak noensinne. Boka inneholder vellykkede investorer med skjulte interesser, et fargerikt hippipar, store penger i fritt omløp og et gedigent boligprosjekt med mørke sider. Og to livsfarlige kvinner ute etter hevn.

Det er et mørkt drama om rett og galt med et skremmende realistisk bakteppe, noe Mehlum er kjent for. I denne boka vet man hele tiden hvem de skyldige er, spenningen ligger i hvordan de skal bli avslørt og tatt.

Boka er spennende, og jeg leste den ut på to dager. Måtte finne ut hva som ville skje, med alle parter som var involvert. Dette er ikke den beste til Mehlum, men det kommer av at tema er litt vanskelig. Jeg skjønner ikke hvordan sånne ting med investorer og store pengesummer som skjules fungerer. Dette er nok noe som foregår i blant annet finanseliten i Norge, men jeg synes det er et vanskelig og til tider uinteressant tema. Men selv om dette tema ikke er noe favoritt hos meg, klarte boka å fenge meg. Etter å ha lest alle bøkene om Foyn har jeg også blitt kjent med karakteren og de rundt han, og han er en artig skrue som til tider tar masse unødige sjanser. Men det er på grunn av dette han klarer å oppklare så mange saker også! Det er også veldig morsomt at han drasser rundt med sin store hund Huldra. Uten henne ville ikke bøkene vært de samme!

"En god sak - en Svend Foyn-roman" av Jan Mehlum

One comment on “Bokomtale: En god sak

  1. Hmm, jeg er ikke egentlig så glad i krim, men jeg syns det høres interessant ut at man vet hvem som har gjort det men bare venter på hvordan de skal bli avslørt, det er en litt annerledes måte å skrive på! 🙂

Legg igjen en kommentar

