Bokomtale: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg

Boken «Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg» av Kjersti Annesdatter Skomsvold er en merkelig bok! Den er ikke særlig tykk, så jeg leste den ut ganske fort. Den er til tider morsom, og jeg lo høyt flere ganger. Den er litt trist og den er litt uforståelig. Det uforståelige var mannen hennes…jeg skjønte ikke helt om han fortsatt levde eller var død.

Mathea Martinsen har ikke hatt mye med andre mennesker å gjøre. Men noe har hun skjønt: De er ikke som henne. Nå, som gammel, rammes hun av en stor sorg, og hun blir redd for å dø før noen vet at hun har levd. Mathea finner fram brudekjolen igjen, baker pikekyss og går ut blant de andre.

Boken handler om Mathea, en gammel dame som ikke er som andre mennesker. Hun er tydeligvis redd for andre mennesker, har sosial angst og kjenner bare mannen sin Epsilon. Hun gjør en del ting som er ganske komiske, men hun er også en en veldig ensom side.

Dette er debut romanen til forfatteren og hun skriver godt. Dette er en tragikomisk liten roman med godt språk og kreative vendinger. Jeg vil absolutt anbefale denne, det er en bok som treffer. Den gjør vond, samtidlig som den gjør godt. Man ler samtidig som man får vondt langt inn i sjelen av den stakkars gamle ensomme damen.

"Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold

8 comments on “Bokomtale: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg

  1. Denne boken står høyt oppe på ønskelisten min,sammen med den andre boken hennes «Monstermenneske», det er kjekt med litt merkelige bøker innimellom.Tusen takk for titten inne hos meg, det var en fin blogg du hadde her og jeg kommer gjerne igjen.La bloggen din til i blogglisten min slik at jeg lettere finner den igjen. Ha en fin ettermiddag:) (Beathesbokhylle)

  2. Jeg liker godt å lese bokomtaler, og respekterer det at du ikke vil dele ditt privatliv på nettet. det kan være både skummelt og stressende. er glad for at du ikke forlater oss allikevel og at du kan bruke bloggen din til noe som du interesserer deg for 🙂

  3. Takk for fin omtale.) Har sett folk fjernlåne denne boken til biblioteket. Kanskje jeg skal sjekke den ut:)

    SV;Den har jeg vært på utkikk etter:) den grønne uten armer:)

    //Tusen takk for lykkeønskingen:) Ser frem til å bli ferdig med de «skumle» eksamene:)

  4. Denne boka hørtes ut som en passende bok for meg. 🙂

    Eh, jeg vet at man ikke skal dømme en bok ut i fra omslaget, men jeg må si at jeg fikk meg en god latter da jeg så den turnende, gamle damen på frontcoveret! 😉

Legg igjen en kommentar

