Bokomtale: Død sjel

«Død sjel» er en krimbok skrevet av Birger Baug. Det er en forfatter jeg ikke har lest noe av før, men jeg synes boka var spennende med et godt driv.

Boka starter med et bestialsk drap i en av Oslos mest eksklusive klesbutikker. Offeret er en kjendis, men ingen vet hvem morderen er eller hva motivet er. Like etter skjer lignende drapshandlinger både i Bergen og Trondheim, dette også i fine klesbutikker. Det er brukt ulike mordvåpen på alle steder. Hverken politiet eller PST kommer opp med en teori om hva som skjer eller hvorfor.

Handlingen i boka forflytter seg fra urbane Oslo, til en by i Tyskland, til Hamar, Tromsø og øde landskap nord i Finland. Dette er tredje bok om etterforsker Halvor Heming og Kristine Holm, men jeg følte ikke at det gjorde noe at jeg ikke har lest de to første bøkene i serien. Boka er velskrevet og spennende og tar opp tema som blant annet miljøterrorisme. Det er parallelle fortellinger i boka, som gjør at man mot slutten skjønner hva som har skjedd med disse morderne, og hvorfor de har blitt som de har blitt. Hvem den skyldige var, den som sto bak alt sammen, skjønte jeg absolutt ikke – og det var en stor overraskelse for meg når det ble avslørt!

Dette er absolutt en bok jeg anbefaler til krimelskere!

4 comments on “Bokomtale: Død sjel

  1. Spennende:) Når jeg er ferdig med fifty shades bøkene må jeg hive meg på noe krim:)

  2. Den høres spennende ut:) men jeg er såå utrolig dårlig til å lese bøker. Begynte på «jeg lever pappa» når jeg var i Usa, men har ikke fått tid til å lese etter at jeg kom hjem, også har jeg et håp om at jeg får lest fifty shades etterhvert..

    //hmm kjipt at det skal stoppe deg. Men skjønner godt at det gjør vondt. Har du prøvd å bruke to sports topper/bh¨opp\ hverandre for å få ekstra støtte? Jeg bruker det selv, fordi jeg hater når alt hopper, i tillegg til at det er som du skriver; vondt!

  3. Bra omtale:) likte boken selv og oppdaget etter på at jeg burde også lese de første. Er ikke noe man må,men greit å få med hele starten:) hehe

Legg igjen en kommentar

