Å leve med migrene

Å ha migrene er helt forferdelig. Det er vondt og slitsomt. Nå er heldigvis ikke dette noe jeg har ofte, men jeg har hatt det en gang i blant. Hodepine derimot er noe jeg sliter mye med i perioder, og det kan være ille nok.

Migrene er en smertefull sykdom som rammer 500 000 av oss nordmenn. Kvinner rammes tre ganger oftere enn menn, og hver femte yrkesaktive kvinne er rammet. Migrene er en sykdom som rammer individuelt. Noen har få og moderate anfall, mens andre kan ha kraftige anfall inntil flere dager i uken. I dag vet vi at sykdommen er nevrovaskulær, og påvirker både nervene og blodkarene i hjernen. Når anfallene kommer, er det som om det har oppstått en betennelsesaktig tilstand.

Dette kan trigge migreneanfall:

  • • Rødvin (og all alkoholholdig drikke).
  • • Stress.
  • • Etterstress. Det vil si helger og ferier da man endelig kan slappe av, eller at eksamen eller noe annet man har grudd seg for, er over.
  • • Hormonelle endringer, som menstruasjon.
  • • Menstruasjonsblødningen i seg selv er også en trigger.
  • • Sult. Uregelmessige måltider kan utløse et anfall.
  • • Søvn. Både for mye og for lite søvn er ugunstig.
  • • Skarpt lys.
  • • Værforandringer.
  • • Ustabilt blodsukker.
  • • Enkelte matvarer, som sjokolade og ost

Har man migrene, har man en hjerne som er følsom mot indre og ytre påvirkning. Men med rett medisin, rett kosthold og gode rutiner kan man likevel leve et normalt godt liv, mener leger. Klarer man å unngå faktorer som trigger migreneanfall, som for eksempel stress eller alkohol, er man på god vei til å få et lettere liv. Hvis anfallene kommer går de raskere over om man får lagt seg til å sove.

Sliter man med migrene er det veldig viktig å holde blodsukkeret stabilt. Å styre unna raske karbohydrater som sukker og hvetemel kan være lurt. Det finnes også mange ulike behandligsformer som tilbys mot migrene, som for eksempel akupunktur, homøopati og massasje. Om de hjelper eller ikke, må hver enkelt person finne ut av. Men har man mange anfall per måned, så er det beste å oppsøke lege for å få hjelp og riktige medisiner.

8 comments on “Å leve med migrene

  1. Uff, jeg er glad for at jeg ikke har migrene. Jeg har hatt mye hodepine i de siste årene. De hodepinene har vært helt forferdelig, om jeg skulle hatt migrene, så hadde det sikkert vært 10 x værre. Det kan virkelig ikke være lett å leve med når man først får det.

  2. Jeg får migrene dagen etter mensen, alltid. Det suger og jeg hater det. Sitter med migrene nå faktisk. Slapp heldigivs å få den før eksamen, mye bedre å få den etter :p

  3. Migrene høres ikke bra ut. Er et par i klassen på høgskolen som er plaget med det og det er noen ganger de blir borte et par dager pga migrene anfall.

  4. Uff, det høres ikke bra ut! Er perioder hvor jeg sliter mye med vondt i hodet, men det har blitt bra i det siste. Glad jeg ikke har migrene i alle fall!

  5. Dette var lærerikt!!!!Det virker jo litt…. umulig å ha migrene, når alt påvirker en! I dagens samfunn er det relativt umulig å unngå stress helt og holdent!

  6. Migrene er noe dritt! Jeg får det en meget sjelden gang i blandt, og det går ofte flere år mellom hver gang, men når jeg får det så er det så ille at jeg føler hode skal sprenge, så varer det kanskje en times tid før jeg kaster opp, og da letter det på trykket og forsvinner i løpet av den neste timen. men før jeg kaster opp så er trykket så hinnsides stort på hode at jeg ligger å hyler og føler min siste time er kommet. Har aldri fått medisin for det, og det er heller ingen som vet hvorfor det kommer så utrolig skjeldent for det er ikke normalt. sist gang det kom for 5 (!!) år siden var jeg syk da jeg fikk det, men før den tid bare kom det helt plutselig. Jo eldre jeg blir, jo lengre går det mellom hver gang, så satser på at det er noe jeg har vokst av meg. da jeg var yngre kom det ca en gang hvert andre år..

    kjipt at du sliter med hodeverk, det er så slitsomt å gå rundt med et tungt hode!

    //Vi koste oss masse på tur, og du bør absolutt besøke parkene en gang i løpet av livet:)

  7. Hehe, nå kom du meg litt i forkjøpet! Har faktisk lurt på å ha et innlegg om migrene jeg også. 😉

    Migrene er utrolig plagsomt! Jeg har hatt migrene siden jeg var en 10-11 år gammel, og jeg har fått flere anfall de siste årene, antagelig pga mye skole-arbeid, stress, p-pille bruk osv. Migrene er MYE MYE verre enn «vanlig hodepine (som jeg også har hatt ganske ofte). Migrene føles «trykkende»/pulserende, nesten som om noen står og dunker på hodet ditt med en hammer e.l. (bra illustrasjons-foto!).

Legg igjen en kommentar

