Bokomtale: Fifty Shades of Grey

Da har jeg endelig fått lest første bok i Fifty Shades serien. Serien som alle snakker om om dagen, skrevet av E.L. James.
Fifty Shades of Grey-trilogien er historiens raskest selgende bøker. De er solgt i over 20 millioner eksemplarer i USA og 12 millioner i Storbritannia. Førsteboken har toppet den britiske bestselgerlisten 15 uker på rad, og passerte i august «Da Vinci-koden» som tidenes mest solgte bok i øyriket.

Boken handler om styrtrike og vakre Christian Grey, og uskyldige Anastasia Steele. Hun er litteraturstudent og skal intervjue Grey for studentavisen, og fra første møte er det gnistninger mellom de to. Grey er skremmende, men Anastasia trekkes mot han, enten hun vil eller ikke. Grey på sin side er vant til å få det han vil ha, han har bygd opp sitt forretningsimperie på kort tid og er en mektig mann. Han trekkes til Anastasias uskyldige side og kvikke hode. Han advarer henne gang på gang at han ikke er noe for henne. Men de klarer ikke holde seg fra hverandre og starter et stormfyllt forhold. Det viser seg at Grey har en veldig mørk side og spesielle lyster, noe Anastasia ikke vet om hun kan være med på.

Denne første boka handler mye om hvordan de innleder et forhold og hvordan Anastasia forholder seg til Grey sine lunefulle sider og hans «lekerom» hvor han har pisker, håndjern og alle mulig andre sexleker. Boka er erotisk og det er for så vidt mye sex i den. Jeg synes ikke den er grovt skrevet, og jeg forstår godt hvorfor boka er blitt så populær. Man blir fort hekta og jeg synes forholdet mellom Grey og Anastasia er godt fortalt. Det er ikke en stor litterær bok, språket er ikke noe å skryte av, men kjærlighetshistorien som fortelles er veldig underholdende. Jeg har lest boka på engelsk og det gikk veldig greit. Boka er lettlest og mailene som disse to hovedpersonene sender til hverandre er faktisk ganske morsomme til tider, jeg satt og humra for meg selv flere ganger! Jeg vet boka har fått masse dårlige anmeldelser, men man må ta den for hva det er, og det er vel en grunn til at alle verdens kvinner har blitt hekta!

Det store spørsmålet nå er: hvem skal spille Christian Grey i filmen??! Jeg vil gjerne se Ryan Gosling. Han er lekker og kunne nok spilt den rollen godt!!

14 comments on “Bokomtale: Fifty Shades of Grey

  1. Jeg vet ikke helt… Det jeg har hørt om den, har liksom ikke appellert helt. Men vi får se da 😉

    • Selv om han har blondt hår i boka, er jeg kanskje litt enig. Ser på Batman nå, og Christian Bale kunne nok også passa bra i rollen!!

      • Christian Bale har jo spilt i en ganske lignende rolle allerede, bortsett fra at han er seriemorder i tillegg :p American Psycho 😉

  2. Likte også boken skikkelig godt! Synes heller ikke den var så veldig grov, i motsetning til andre bøker, og hva jeg forventa. Men likte kjærlighetshistorien skikkelig godt, og ble bare dratt inn i universet i boken! Og blir spennende å se hvem som får rollen i filmen, men det er så mange bra alternativer at jeg ikke greier å velge en favoritt :p

  3. Sv; Tusen takk 🙂 Likte byen skikkelig godt i alle fall, så vil gjerne tilbake 😀 The Lion King var ganske så fantastisk, så den anbefales! Skjønner ikke at noen ikke vil se musikaler/teater, det var jo i grunn det som var gøyest! Covent Garden vil jeg også gå mer i, var der kun på kvelden, så fikk ikke tittet i butikkene…

    // London var fantastisk! Vil tilbake 😀

    // Den er skikkelig søt, ja 😀

  4. Sv; Hehe, det dobbelt opp i dag :p Har ikke kjøpt de neste bøkene enda, så må vente til jeg har lest ut den jeg leser nå før jeg begynner på neste igjen. Men skal gjøre det etterhvert :p Synes heller ikke at den var dårlig som så mange skal ha den til, den er jo som alle andre jente bøkene jeg har lest, og det er det jeg i alle fall liker best å lese. Noe som ikke er så tungt og kjedelig :p

    Tror nok ikke Christian Bale kommer til å velge i denne filmen :p Det virker som om kun de som er mest desperate vil være med i den, og det trenger ikke han å være lenger :p (er Christian Bale fan-girl hvis du ikke skjønte det :p)

    • Hehe jeg tror nok heller ikke Bale vil takke ja til denne filmen….han er nok for stor stjerne! Men alt annet enn Justin Bieber…hvis ryktene er sanne. Da dauer jeg!!!

  5. Sv; Haha, de ryktene har jeg ikke hørt :p Men det er Matt Bomer, Ryan Gosling og Ian Somerhalder jeg har hørt mest snakk om, og har ikke noe i mot noen av dem :p

    • Den er kanskje litt annerledes, men jeg er helt hekta!! Handler mye om forholdet til Ana og Christian, og jeg synes ikke den er noe mer grov enn bok nummer en. Det er et intenst kjærlighetsforhold og man får vite litt mer om historien til Christian og hvorfor han er som han er!

  6. Har lest så mange ulike meninger om denne boka,så nå har nysjerrigheten overvunnet og jeg får vel sjekke den ut:) hehe

    Har fjernlånt boken på biblioteket der jeg bor,så nå venter jeg på at den kommer. Var mindre venteliste på den norske versjonen enn engelske. Ene biblioteket var det nesten 70 stk som stod på vente liste på å få lest boka på engelsk.

Legg igjen en kommentar

