Bokomtale: Huset du elsket

«Huset du elsket» er skrevet et Tatiana de Rosnay. Det er samme forfatter som har skrevet «Saras nøkkel» – en bok som var helt fantastisk. Denne boka er ikke like god, og jeg ble kanskje en smule skuffet.

Paris, 1860-årene: Den store byfornyelsen pågår for fullt. Gammel bebyggelse må vike plassen for de nye, brede boulevardene og majestetiske bygningene. Hele kvartaler blir revet for å gi plass til det praktfulle Paris vi kjenner i dag.
Men mange må betale en høy pris for denne forvandlingen. En av dem er Rose, en kvinne i 60-årene. I hele sitt voksne liv har hun bodd i huset som har vært i mannens familie i generasjoner. Før mannen døde hadde hun lovet ham at hun skulle ta vare på hjemmet deres, men nå har byfornyelsen nådd deres kvartal og huset skal rives. Rose nekter å flytte og forskanser seg i kjelleren der hun tilbringer tiden med å skrive brev til ektemannen. I brevene forteller hun om kampen for å bevare familiens hjem, og hun gjenopplever deres felles liv i huset og om sin tilværelse etter at mannen døde. Det har vært et liv fylt av glede, men også med stor sorg. Til slutt tar hun mot til seg og avslører en grusom hemmelighet …

Det er en gripende fortelling om en sterk kvinne og alt hun har opplevd i livet. Denne hemmeligheten hun bærer på avslørte jeg fort. Det er noe hun ikke har fortalt en levende sjel, og hun sliter med å skrive det ned i brevet til sin avdøde mann. Boka er på en måte nydelig, men den kan også være litt kjedelig til tider. Det skjer ikke så veldig mye, og er mer en fortelling om kjærlighet og nostalgi over Paris i gamle dager. De Rosnay skriver og skildrer godt, men jeg ble som sagt litt skuffet. Boka er søt og lettlest, men det er lite handling og litt kjedelig.

5 comments on “Bokomtale: Huset du elsket

  1. Oh, spennende:) Du? Jeg lurer på å begi meg utpå en skikkelig god krimbok nå i sommer, hva er ditt beste tips?:)

  2. Saras Nøkkel står på innkjøpslisten over sommerens lesestoff. men da bestiller jeg ikke denne da, så takk for omtalen 🙂 blir nok også skuffet etter å ha hørt så mye superbra om saras nøkkel. kom gjerne med tips over must-read’s til meg i sommer. tenker å lage et innlegg om det imorra 🙂

  3. Denne boken skal jeg lese i sommer også 🙂 Ligger i kø 😛
    Gleder meg ❤

    SV. Sant, sant. Først skal jeg klage. Starter ikke noe lesing før etter ny sensur.. God mandag ❤

  4. har du forresten sett filmen til Saras nøkkel? «like» bra? tenker at filmer aldri kan bli like bra som bøkene, but still 🙂

    /jaaa hva skulle vi gjort uten mammaer? sku vi bært båtan (leses på skikkelig norlandsdialekt høhøhø)

Legg igjen en kommentar

