Blacklands

Mens jeg har liggi syk har jeg lest litt krim igjen, og denne gangen var det boka «Blacklands» av Belinda Bauer. Den var kanskje litt annerledes enn jeg hadde trodd, men den var spennende og det var et driv i den. Jeg lurte veldig på åssen det ville gå mot slutten.

12 år gamle Steven Lamb er ikke som sine jevnaldrende når det gjelder fritidsaktiviteter. Etter skoletid graver han i jorda ute på heiene. Han vil så gjerne ha tilbake den hyggelige tonen hjemme. Mormor er alltid er trist og sur, og hver dag står hun ved vinduet og venter på at Stevens onkel Billy skal komme hjem. Steven har aldri møtt onkel Billy, for da Billy var 11, for 19 år siden, gikk han på butikken, og siden har ingen sett ham. Billy må være død, og Steven er ute og graver for å finne levninger som kan bevise det og bringe mormor ut av sorgen.
På den tiden da Billy forsvant ble pedofile Arnold Avery livstidsdømt for seriemord på småbarn. Det er all grunn til å tro at han drepte Billy, og Steven skriver et brev til Avery for å spørre hvor han begravde Billy. Dette blir starten på fascinerende katt og mus lek mellom den desperate gutten og en drapsmann som har kjedet seg i mange år.

Jeg synes kanskje det er en del kjedelig «døfyll» i første halvdel av boka, om jeg kan si det sånn. Selv om det bygger opp spenningen med breva som Steven og Avery skriver til hverandre, så er det først mot slutten når Avery rømmer fra fengselet for å finne Steven at det begynner å bli ordentlig spennende. Boka er mørk og dyster, og jeg fikk vondt av Steven og hans triste tilværelse hos en familie som ikke bryr seg. Det er også en litt rystende bok som tar for seg en barnemorder/misbruker og hans syke tanker.

6 comments on “Blacklands

  1. Takk for svar ang. betennelse i skuldra. Min er bedre, heldigvis. Fikk litt angst av det du skreiv!

    Kanskje boktipset ditt blir min påskekrim? Hihi. Ha en god dag!

  2. Takk for boktipset! Virker som en spennende og dyster bok.
    SV;Takk!Det skal jeg gjøre vettu:)

    Du får fremdeles ha god bedring!

Legg igjen en kommentar

