Drep ikke en sangfugl

I ferien har jeg lest boka «Drep ikke en sangfugl» av Harper Lee. Dette er en gammel klassiker, og jeg har hørt om den i så mange amerikanske filmer og serier, så jeg tenkte at jeg måtte lese den. Stort sett så går det i krim her i gården, men innimellom er det greit å lese litt andre sjangre også. På engelsk heter boka «To kill a Mockingbird» og den er skrevet i 1960. Det er også laget en film av boka, men den har jeg ikke sett ennå.

Handlingen foregår i sørstatene i 30-årene og gjennom jeg-personen i boka følger vi livet i denne lille byen, hvor hvite og svarte lever sammen. Jeg-personen er ei jente som blir kalt Småen, hun er fem år når vi blir kjent med henne. Hun bor sammen med sin fire år eldre bror, far og den svarte hushjelpen. Faren er advokat og får i oppgave å forsvare en svart mann som er anmeldt for voldtekt av en hvit jente. Han er uskyldig og de fleste vet det, men han blir allikevel erklært skyldig. Saken blir følgt gjennom barns øyne og vi får innblikk i hvordan de opplever de voksnes rasistiske og klassebevisste holdninger.

Mye av tema i boka er rasisme og klasseskiller, og det er en god bok. Men jeg hadde trodd den skulle være enda bedre. Visste egentlig ikke hva den handlet om før jeg startet på boka, og bortsett fra rettssaken er det lite som skjer i boka. Det er mye hverdagshandling og vi følger Småen, henne s bror Jem og deres lekekamerat Dill og hvordan de leker og har det på skolen. Men det er sterkt å lese hvordan rasisme blir oppfattet via et barns øyne og hvordan hun opplever at venner i den lille byen plutselig blir deres fiender på grunn av faren.

Dette er en bok alle burde lese, og den er på sin måte aktuell den dag i dag også. Selv om rasismen ikke er på samme måte som i sørstatene på 30-tallet, lever den i beste velgående i vårt samfunn.

7 comments on “Drep ikke en sangfugl

  1. Denne boken har jeg dessverre dårlige assosiasjoner til etter å ha blitt tvunget til å lese og analysere den i engelsktimen på videregående, men jeg skjønner nå at jeg burde gitt den en sjanse. Filmen har jeg også sett. Helt enig i at dette er et tema som er like aktuelt i dag 😉

    • Ja det kan jeg forstå…man har kanskje ikke så ofte gode minner til bøker man må analysere. Vet at denne blir brukt ofte på skolene i Usa. Men det er egentlig en god bok, med et viktig tema! 🙂

Legg igjen en kommentar

