Liza Marklund: Borderline

Da er jeg ferdig med den nye boka til Liza Marklund som heter «Borderline». Jeg liker godt Marklund sine bøker, og dette er en ny fortelling om Annika Bengtzon. Dette er den niende boka om Annika, og selv om det går lang tid mellom hver gang bøkene blir utgitt, så kjenner man Annika og hennes fortid. Det er nok en fordel å ha lest noen av de tidligere bøkene, for å få mest ut av denne! 

Etter tre år som korrespondent i Washington, er hun og familien nå tilbake i Stockholm og hun er tilbake som journalist i en av byens største aviser.  Hun har vunnet sin mann Thomas tilbake fra Sophia-jævla-Grenborg, barna trives med å ha familien samlet, og etter forholdene er det rolig på jobben. For øyeblikket er Thomas, som jobber i Justisdepartementet, på tjenestereise i Afrika.  En morgenen ankommer hun et sørgelige, nedsnødd åsted for et mulig drap, akkurat i tide til å ta noen fine bilder før politiet sender henne vekk. Hun rekker innom redaksjonen før hun skal hente barna, og vel hjemme slår hun av jobbtelefonen. Det skulle hun kanskje ikke ha gjort.

 Dagen etter blir hun kalt inn på redaksjonssjefens kontor. Der inne sitter tre alvorlige menn – og den ene drar hun kjensel på. Det er Jimmy Halenius, Thomas‘ sjef, som hun tidligere har vært ute på middag med. Det viser seg at Thomas, og alle han reiste sammen med, har forsvunnet. Biler, baggasje og en rekke representanter fra ulike EU-land er søkk borte, i en del av Kenya som ligger faretruende nær den somaliske grensa. Annika lærer på den brutale måten hvor lite som skal til for å miste fotfeste i livet – noen få sekunder på et unnselig kontor med alvorlige menn – og ingenting kan noensinne bli som før. Spørsmålene trenger seg på: Har det skjedd en ulykke, eller er han i fangenskap? Er han i det hele tatt i live? Og om han er tatt til fange – hva ønsker kidnapperne å oppnå?

Dette er en spennende krimbok, jeg leste den fort ut. Jeg er vel kanskje heldig som leser veldig fort også! Bruker bare en-to dager på en bok, særlig hvis den er spennende! Så jeg prøver så godt jeg kan å plotte inn litt krim mellom pensum og oppgaveskriving! Boka handler mye om forhandlingene med gisseltakerne, og samtidig skjer en liten romanse mellom Annika og Jimmy (sjefen til Thomas) som hjelper henne med hele situasjonen. Det var vel det eneste jeg synes var litt dumt med boka, at den slutta ganske brått. Jeg følte det var en del løse tråder….men de blir kanskje nøsta opp i neste bok!
På svensk heter boka «Du gamla, du fria», så hvorfor boka har fått en helt annen tittel på norsk, det vet jeg ikke. men uansett boka er lettlest og grei underholdning!

 

10 comments on “Liza Marklund: Borderline

  1. Fin omtale:) Virker som en spennende bok! Har planer om å bli flinkere med å lese krim:)
    Har lest en bok i serien om Annika. Men tror det var bok nr 5 eller 6. «Livstid» heter den.

  2. SV;Hadde nok ikke turt det når det kom til det. Men kanskje bare oppleve å være på toppen av Preikestolen hadde vært en opplevelse i seg selv.=)

  3. Jeg elsker Liza Marklund og gleder meg til vinterferien. Da skal denne blant annet leses 😀

    SV: Ja hun har en veldig koselig og som du sier reflektert blogg 🙂 Liker Siv 😀

  4. Åh, denne virket spennende! Jeg har slitt litt med den serien, leste hele Studio sex, og likte den veldig godt. Men så ble det vanskelig å komme i gang med de andre. Må få en skikkelig oversikt over rekkefølgen, for så å begynne på an igjen 😉

Legg igjen en kommentar

