Jan Mehlum: Straffen

Nå er jeg ferdig med den siste boka til Jan Mehlum som heter «Straffen» og den var virkelig spennende og bra! Det er vel den beste boka jeg har lest på lenge tror jeg. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, og jeg liker også veldig godt måten som Mehlum skriver på. Det er enkelt, men med et godt driv.
Jeg er stor fan av Mehlum sine bøker, og dette er den tolvte boka om advokat Svend Foyn som holder til i Tønsberg. Romanen er frittstående, så man må ikke ha lest de andre bøkene om Foyn for å få utbytte av boka. Men som i alle serier er det en liten fordel å lese bøkene i rekkefølge, for å bli kjent med hovedpersonen og alle menneskene og hunden (!) rundt han!

Boka starter med at Foyns eks-kjæreste, Anne Rønningen, blir drept, og han blir ringt opp midt på natten av sin venn, alt-mulig-mann-i-politiet, Wilhelm Mørk som sier han må komme til åstedet. Foyn blir selv mistenkt sammen med flere andre, men han synes ingen passer inn i rollen som en morder, så han bestemmer seg for å finne morderen selv. Han begynner å nøste opp i noe som viser seg å være langt farligere enn han hadde trodd. Rønningen jobbet som politiadjunt, men hadde permisjon når hun ble drept, og jobbet med en sak på egen hånd. Foyn må finne ut hva hun jobbet med og kommer fram til at flere mennesker har blitt drept, har disse noe med hverandre å gjøre?

Mehlum har dratt inn Christoffer saken i boka. Dette er en sak som vi hadde om på skolen i høst, og som er helt grusom. Christoffer ble slått ihjel av sin stefar, men ingen hjalp den lille gutten; hverken skolen, sykehuset eller andre instanser. Dette er noe Mehlum ofte gjør i sine bøker, han finner stoff relatert til samfunnets dystre sider. I denne boka har han brukt Christoffer saken som er en ordentlig sak som et bakteppe, og spunnet videre rundt det. Og et av hovedtemaene i boka er overgrep mot barn.

Jeg vil absolutt anbefale denne boka, jeg likte den i hvert fall veldig godt!!

10 comments on “Jan Mehlum: Straffen

  1. Jeg leser aldri krimbøker, men elsker å se krim på TVen da.. Så jeg burde vel prøve meg på en bok også, denne hørtes iallefall spennende ut !:)

  2. Nei nå begynner jeg å få nok boktips altså! hehe, her sitter jeg begravet i pensum og har lyst å lese noe annet og drømme meg bort. Det får bli til sommern! 🙂

  3. SV: Ja, praksis er veldig gøy ! Åh, høres ut som du kommer til å få en utrolig bra praksis da. Gleder meg til å høre om den når du har begynt 🙂

  4. SV: Tusen takk 🙂
    Ja nummer 3 var veldig skummel, synes jeg i hvert fall.. Du bør helt klart se den 🙂 Hvilke filmer er mer ekle enn Paranormal da? 🙂

  5. SV: Ser den.. 🙂 men på en annen side synes jeg jo at 99 kroner er billig 😉 Du slipper å legge over en haug av musikk på telefonen også 😉

    Hostel har jeg sett og den var helt grusom… The Grudge og The ring også… Villmark har jeg sett og Halloween. Forferdelige filmer 😛
    Nattevakten har jeg derimot ikke sett…
    Forresten, la inn en stor bestilling på Mehlum sine bøker i går. Gleder meg til de kommer 😀

Legg igjen en kommentar

