Jeffery Deaver: Korsene

Da er jeg endelig ferdig med krimboka jeg har lest i jula, «Korsene» av Jeffery Deaver. Det er en forfatter jeg er veldig glad i, men boka var vel ikke akkurat hans beste. Men en helt grei og spennende krimbok på 470 sider.

En politimann ute på patrulje får plutselig øye på noe merkelig i veikanten. Noen har satt opp et hjemmelaget kors, et minnesmerke med en dato skrevet på et pappstykke. Men korset er ikke satt opp for å minnes noe som allerede har hendt. Datoen er neste dag. Den dagen finner politiet en savnet tenåringsjente i bagasjerommet på en bil. Hun er etterlatt der for å dø.

Etterforsker Kathryn Dance blir satt på saken. Offeret fører henne på sporet av en ondskapsfull blogg, og jakten på den skyldige foregår både i den virtuelle og den virkelige verden. Og etter hvert dukker det opp flere kors.

Deaver er en smart forfatter og legger inn masse «twists and turns» for å overraske leseren. Og når man endelig tror morderen er fakket, så er han ikke det. Jeg hadde en liten mistanke til hvem den egentlige morderen var, men ble litt tatt på senga når det viste seg å faktisk være han, og at han var mye sykere enn han utga seg for å være! Det er på et måte flere fortellinger som flettes litt inn i hverandre. Samtidig som Dance etterforsker denne morderen som plukker sine ofre fra en blogg, blir hennes mor, som er lege, fengslet for å ha drept en mann av barmhjertighet.
Boka viser også hvor mye makt internett og blogger har, og det er ganske skremmende. Nå tenker jeg ikke på min lille blogg som har noen fine lesere, men store blogger og da særlig i utlandet, som massevis av folk leser og tror på det som står der. Mobbing er et utbredt fenomen på blogger, og det kan strekke seg så langt at uskyldige folk faktisk dør eller tar sitt eget liv på grunn av det.

Men uansett boka var spennende og godt skrevet, og kan anbefales!

4 comments on “Jeffery Deaver: Korsene

  1. Jeg er ikke helt for krimbøker (de gir meg mareritt, eehhee) men turns i historia liker man! Det er ikke så gøy om man gjetter utfallet fra første side…

  2. SV;hehe,blir lett sånn at når man er student at man føler at det er kun det man gjør året gjennom. Håper at du får gjort mye iløpet av 2012 som ikke er bare skole da:)

    // takk for tipset:) Et av mine «lesemål» i år er å lese mer krim:)

Legg igjen en kommentar

