Paganinikontrakten av Kepler

Da er jeg endelig ferdig med boka «Paganinikontrakten» av Lars Kepler. Dette er en tykk bok på over 500 sider og jeg er litt usikker på hva jeg egentlig synes om den. Det var jo en bra og spennende bok, men allikevel så er den absolutt ikke noen favoritt. Jeg sitter igjen med et inntrykk om at den var en smule rotete og jeg liker ikke måten den er skrevet på.

Lars Kepler er et pseudonym og det er et svensk ektepar som står bak dette navnet. De er etablerte skjønnlitterære forfattere, og det kommer nok litt til uttrykk i boka, at det er like mye skjønnlitteratur som krim.

Kort oppsummering om hva boka handler om:
Den profilerte fredsaktivisten Penelope Fernandez er på båttur sammen med kjæresten Björn og lillesøsteren Viola, da det utenkelige inntreffer. Penelope og Björn har bare vært i land et øyeblikk, men da Penelope går om bord igjen, finner hun søsteren myrdet i kahytten. Idet hun speider mot land, får hun øye på den svartkledde skikkelsen. Det er noen som er ute etter dem. En halsbrekkende flukt fra en dødelig, ukjent fiende begynner.
Samtidig blir en nøkkelperson innen svensk våpeneksport, Palmcrona, funnet hengt i leiligheten sin. Politietterforsker Joona Linna oppdager at ikke alt er slik det ser ut til med dødsfallet, som i begynnelsen etterforskes som et mord. Kanskje var det likevel slik at Palmcrona valgte å dø for egen hånd? I jakten på mulig motiv, vender til stadighet et mystisk fotografi tilbake i etterforskningen. Fire mennesker skåler i champagne foran en fiolinkvartett. Hvem er de? Hva feirer de, og hvorfor koster fotografiet stadig flere menneskeliv?

Jeg synes boka er litt for lang, det er nok mye som kunne vært tatt vekk uten å ødelegge for historien i boka. Den er som sagt spennende, men til tider blir det litt langdrygt og kjedelig, for det tar så lang tid før neste hendelse skjer. Hovedpersonene er ok, politimannen Joona er en mann de fleste liker, han er påståelig og grei. Saga er så vakker at folk får hakeslepp når de ser henne, og hun virker som en superwoman….hvor sannsynlig det er i virkeligheten vet jeg ikke! Boka har et bra driv, korte kapitler og et bra plott! Men jeg synes den forrige boka til dette ekteparet «Hypnotisøren» var mye bedre enn denne!

5 comments on “Paganinikontrakten av Kepler

  1. Fin omtale:) Har hørt bra om hyptnotisøren:) Skal avvente denne litt:) Er ikke superglad i bøker som er rotete:) hehe

  2. SV;Huff, det hørtes ikke noe godt med klaustrofobi. Er ikke superglad når jeg er i store folkemengder,og føler jeg trenger litt rom. Som f.eks med minnemarkering ved rådshusplassen etter 22.juli, der hadde jeg ikke orket å vært hvis jeg ikke var heldig å komme nesten helt frem til scenen. Det var tettpakket.

  3. SV: Har vært innom Brandos og tittet, så det varer vel ikke så lenge før jeg har en pakke på vei derfra, hehe 😉

    Handler sko fra forskjellige nettbutikker, f.eks Din Sko, H&M, Asos, New Look, Nelly, Shoes.com, Victorias Secret, Miss Selfridges, Ellos, Ebay osv.

  4. Jeg likte den jeg, men likte Hypnotisøren mye bedre. Den er en av de beste bøkene jeg har lest!

    SV: Oxford street er vel og bra det 😉 Mange shoppingsmuligheter i hvert fall 😀

Legg igjen en kommentar

