Filmanbefalinger!

Har sett to bra filmer i helga og tenkte å anbefale disse, selv om det er sikkert mange som har sett de allerede!

Første filmen er «Saras nøkkel».
Jeg så filmen i går, og den var veldig fin. Jeg har også lest boka, og den er jo som vanlig mye bedre enn filmen. Det var en del som var utelatt i filmen, men sånn er det alltid. Boka var også mye tristere enn filmen. Boka er en av de beste jeg har lest på lenge, og for de som ikke vet det handler den om lille Sara som blir arrestert i Paris i 1942 sammen med sin mor og far, siden de er jøder. Hun låser inn sin bror i et skap, og lover å komme å hente han snart. Det skjer jo ikke, de blir holdt fanget på en stor arena før de blir sendt til en fangeleir. Der klarer Sara å rømme og får hjelp av et eldre ektepar som tar henne til seg. Samtidig foregår en annen historie i nåtiden, hvor en amerikansk dame flytter inn i leiligheten hvor Sara bodde og kommer over den tragiske historien om henne og broren, og vil prøve å finne Sara som nå vil være en gammel dame. Kristin Scott Thomas spiller godt, og det gjør også hun lille jenta som spiller Sara. Det er en sterk historie, som absolutt bør sees – eller leses!

I dag har jeg sett «Kongens tale», og det er en imponerende film. Colin Firth gjør en fenomenal tolkning av den kommende kongen som stammer. Jeg skjønner godt at han fikk Oscar for denne prestasjonen! Det er en film om tronarvingen Albert og hans problem med stamming. Når kongen dør, tar hans bror over kronen. Men han abdiserer fordi han vil gifte seg med en vanlig person, noe som ikke går når han er konge. Da må Firths rolle ta over tronen, noe han ikke har lyst til pga sitt problem. Men før han kommer så langt som å bli konge, møter han en talepedagog som skal hjelpe han med stammingen. Talepedagogen som spilles av Geoffrey Rush, er en orginal skapning som bruker utradisjonelle metoder. Men han klarer det ingen har klart før, å hjelpe Albert med stammingen. Det er en rørende og til tider ganske artig film. Både Firth og Rush er så troverdige i sine roller at man lever seg inn i filmen. Historien er basert på virkelige hendelser og figurer. Og historien er også veldig nær i vår tid. Albert – eller Kong George som han ble hetende – var Dronning Elizabeth sin far. Kong Georg døde i 1952 og da overtok hans datter tronen og ble Dronning Elizabeth, noe hun er den dag i dag!

7 comments on “Filmanbefalinger!

  1. SV: Ja, kaniner er kjempesøte! ❤ Er dvergveddere mine også(ifølge dyrebutikken iallfall, hehe). =)

    Har sett at disse filmene har fått god krtikk, men har ikke kommet så langt at jeg har fått sett dem enda. :-/

  2. Kongens tale var så bra! 🙂 Saras nøkkel har jeg tenkt å lese før jeg ser filmen, men har hørt mye bra 🙂

  3. Har saras nøkkel i bokhylla mi,og skal begynne på den så fort jeg blir ferdig med «Veronika vil dø»:)

    Kongens tale har jeg hørt mye positivt om:)

  4. SV;
    🙂 Var en koselig lørdag!
    Hørtes som du hadde en fin lørdag! Har ikke helt hatt tid til å psyke meg opp før skolestart i morgen ettersom vi her hjemme har hatt nevø på besøk. men greit å få tankene på noe annet:)

  5. KOngens tale er kjempe bra. Saras nøkkel SKAL jeg se. Har selv lest boken og elsket den 😀

    SV: Mange skryter av Tikei. Så langt har jeg ikke prøvd det merket.
    Consealer har jeg også.. Ganske så avhengig. Den glemte jeg jo å ta bilde av 😛

  6. Jeg har HØRT om dem, ja, men jeg har aldri sett dem, haha :p Om noen, så ville det sikkert blitt den første, for den virker mest interessant for meg! :p

Legg igjen en kommentar

