Kvinnen i buret

Er ferdig med boka «Kvinnen i buret» av Jussi Adler-Olsen, og det var en spennende bok! Den var enkel og lett å lese, med et godt driv og en spennende handling.
Den handler om Carl Mørck, en kriminalinspektør i København politiet som er tilbake på jobb etter å ha vært sykmeldt pga en uttrykning som gikk galt, hvor han mistet en kollega. Siden han er vanskelig å jobbe med vil ingen ha han i drapsavdelingen lenger, så sjefen beslutter å opprette en ny avdeling som heter Avdeling Q, og Mørck blir satt til å lede den avdelingen. De skal ta seg av gamle, henlagte saker som aldri er blitt oppklart. Den første saken Mørck ser på handler om Merete Lynggaard, en politiker som forsvant sporløst fra en ferge noen år tilbake. Alt tydet på selvmord, at hun hadde hoppet fra fergen, men jo mer Mørck graver i saken kommer det fram at selvmord kan det ikke ha vært. Snart er Mørck og hans assistent Assad (en ganske morsom karakter forresten!) på sporet av en kaldblodig person som er drevet av hat.

Dette er krim på sitt beste, med gode karakterer og replikker. Boka er både morsom og spennende, og den er vanskelig å legge fra seg.  Boka veksler mellom nåtiden og Mørck som etterforsker saken, og Merete Lynggaard sin historie fra den tiden hun forsvant. Til slutt kommer historiene sammen og vi får vite hva som har skjedd. Jeg må innrømme at jeg forsto med en gang hvem den onde personen var. Det var det første som falt meg inn, og jeg hadde rett!! Jeg gleder meg allerede til å lese neste bok om Avdeling Q, dette er krim jeg absolutt vil anbefale!!

2 comments on “Kvinnen i buret

  1. Jeg elsker bøkene til Jussi Adler-Olsen. Du må lese de to neste også 😀

    SV: Jeg stod så nærme jeg kunne komme.. Hun har ikke lov å holde av plassen uansett om mannen er i nærheten eller ei. Det er første mann til mølla, noe hun ikke hadde forstått 😛

Legg igjen en kommentar

