Havets katedral

I går ble jeg endelig ferdig med boka «Havets katedral» av Ildefonso Falcones. Boka er veldig tykk, på 630 sider, og jeg har brukt litt tid på den, enda jeg leser veldig fort. Den var veldig langdryg og jeg følte jeg aldri ble ferdig. Boka er bra og det er en spennende fortelling, men den er ikke like bra som Vindens skygge, som den ofte blir sammenlignet med.

Boka handler om Arnau Estanyol som er resultat av en voldtekt. Familien  har ingen rettigheter, men allikevel blir han en av Barcelonas mektigste menn. Boken starter med hans far, Bernat, som er en bonde med en gård et stykke utenfor Barcelona. Dagen han skal gifte seg, blir bruden først voldtatt av godsherren, deretter blir Bernat truet til å voldta sin kone. Sånn blir Arnau unnfanget. Kona blir så tatt til fange med sin lille baby av godsherren, men Bernat redder sin lille sønn og rømmer til Barcelona. I denne byen møter Arnau mennesker som skal følge han resten av livet – i vennskap, svik, kjærlighet og krig – fra han er liten gutt, til han er en voksen mann. Vi følger Arnau gjennom livet, fra fattigdom til rikdom. Gjennom oppturer og nedturer.

Det er et historisk drama fra middelalderen. En tidsepoke for undertrykkelse, inkvisasjon, krig, sult og pest. Barcelona er på denne tiden en livlig sjøfartsby preget av enorme forskjeller og kamp om materiell rikdom. Fortellingens sentrale gjenstand er kirken Santa Maria del Mar som er under bygging. Arnau er med på å bygge kirken fra han er ung gutt, og først som gammel mann er kirken ferdig og klar til en offisiell åpning. Kirken og dens Jomfru Maria skulptur blir som en morserstatning for Arnau. Alt som står om katedralen i boka er sant, og det gjør boka ganske så imponerende. Hvordan innbyggerne selv var med på å reise denne store katedralen..hvordan stein på stein ble båret av frivillige slaver/havnearbeidere fra steinbrudd utenfor byen og ned til katedralen.
Forfatteren har brukt fem år på å skrive boka, og det skjønner jeg godt, så mange detaljer som er tatt med. Kanskje litt for mange detaljer synes jeg…noe kunne godt vært kuttet ut, uten at det hadde gått ut over historien i boka. Men alt i alt en veldig fengende og fin historie, og den bør absolutt leses – når man har god tid!

5 comments on “Havets katedral

  1. Middelalderen er jo spennende da! Personlig lurer jeg av til på om jeg burde vært født i en annen tidsepoke, men så kommer jeg på at jeg trives ganske godt foran pc-en 😉

    (men til boka; joa, tror ikke det er den første på leselista mi, men jeg kommer til å kjenne igjen tittelen om jeg ser den iallfall!)

  2. Boken har jeg fundert lenge på om jeg skal lese eller ei. Får prøve igjen når jeg får bedre tid: )
    SV;Takker og bukker= ) Deilig å få kjølt seg litt ned. Badet også idag! =) Greit å slappe av på verandaen også, og særlig etter sprøyte.

  3. Hej,

    Jag har precis flyttat till Barcelona och har lyckats hitta en lägenhet bara 5 minuter från Santa Maria del Mar, katedralen som boken handlar om.
    Det är en jättemysig lägenhet som jag hittade genom http://www.barcelona-home.com och området är helt underbart.Katedralen har snabbt blivit en av mina favoritplatser här i stan och jag ska snart läsa om boken, igen! Det är underbart att gå förbi katedralen varje dag och tänka på den historia som finns bakom! Himla bra bok!

Legg igjen en kommentar

