Gjenferd av Jo Nesbø

I går ble jeg ferdig med den niende Harry Hole boka «Gjenferd» av Jo Nesbø. I denne boka har Harry Hole vært edru i tre år og er i bedre form enn noensinne. Han har bodd i Hong Kong, men kommer tilbake til Norge når Oleg, sønnen til Rakel – hans store kjærlighet, blir arrestert for å ha drept sin kamerat i doprus. Harry Hole tror ikke Oleg er skyldig og begynner å nøste opp i saken. Det viser seg at dette er mye større enn han hadde trodd, og saken involverer en dopliga som selger ett nytt dop som heter fiolin, topper i regjeringen er involvert og også korrupte politimenn. Det handler om makt, mennesker med høye ambisjoner, penger og Oslos harde dopmiljø, og ikke minst om far-sønn forholdet mellom Harry og Oleg.

Jeg elsker Harry Hole bøkene og venter med spenning hver gang en ny bok kommer ut. Det er ikke alle bøkene som er like bra, jeg likte spesielt de første bøkene hans, Marekors og Snømannen. Denne er vel ikke den aller beste, men den er spennende med et godt driv. Harry er ikke så morsom som han har vært i noen av de andre bøkene, men hans forhold til Rakel blusser opp igjen, og det er bra! Jeg liker måten Nesbø skriver på. Han har et intenst og bilderikt språk og man må lese videre for å se hva som skjer. Det er flere parallelle historier samtidig og litt hopping i tid, men det skaper ikke noe problem når man leser, man skjønner fort hvordan boka er lagt opp. Denne boka er ikke så grotesk som f.eks Panserhjerte, det er ikke så mye vold i denne. Denne handler ifølge Nesbø like mye om drama mellom mennesker.
Slutten er overraskende, og man vet ikke helt hva som skjer……jeg skal ikke si for mye, bare at jeg ikke helt likte den. Men alt kommer ann på hva som eventuelt skjer i neste Harry Hole bok, hvis det kommer flere!

Boka innfrir på stort sett alle områder og jeg vil absolutt anbefale den!!

Jeg vil bare si til Jo Nesbø……..please skriv en bok til, ikke la dette være farvel. Jeg trenger en ordentlig avslutning for å sørge over min rustne helt gjennom mange år!

12 comments on “Gjenferd av Jo Nesbø

  1. Jeg har ikke lest alle harry hole bøkene i rekke følge,men har lest 2 bøker av han før. Sorgenfri og Marekors. Bra bøker begge to,og jeg har første boka i serien.Så jeg har lyst å lese alle bøkene nå som jeg lest denne anmeldelsen:) Alle bøkene i en lang bokserie er ikke alltid like bra alle sammen:) Håper Jo Nesbø skriver flere da!

    • Vil absolutt anbefale deg å lese de andre bøkene også!! og begynn fra begynnelsen, da er det mye lettere å skjønne ting, særlig forholdet mellom Harry og Rakel 🙂

  2. Jeg har hoort at diss er litt skumle, saa jeg har ikke turt aa starte paa dem :p De selger forresten Jo Nesbo-booker i UK!! 😀

    • Neida de er ikke så skumle..men spennende og veldig bra!! 🙂 du burde lese de!! Og så kult at han selges der borte….han begynner bli veldig populær rundt om i verden!

  3. SV;Det er kjipt å være sjuk ja:( Men er på bedringens vei. 🙂
    // da skal jeg se å få lest litt harry hole etterhvert:)

  4. Jeg skjønner at jeg har gått glipp av noe her 😛 Må bare bli ferdig med Liza Marklund, så skal jeg prøve meg på Jo Nesbø 😉 Liker bøker der de samme personene kommer tilbake 🙂

    SV: Hihi, takk! 😀 Jeg hadde garantert kjøpt den selv 😉

  5. Jeg turde ikke å lese noe av dette fordi jeg er så redd for spoilere. Holder på å lese den første boken om Harry Hole nå 😉

  6. Tror det er mange av oss som vil ha en Harry Hole-bok til. I intervjuene med Nesbø virker det som om ønsket vårt blir oppfylt. Jeg har allerede begynt å glede meg til Harry Hole kommer på film. Tror det kan bli knallsterke spenningsfilmer 🙂

Legg igjen en kommentar

