De ensomme

Siste bok jeg har lest var «De ensomme» av Håkan Nesser. Og det var en ganske spennende bok! Dette er fjerde bok om kriminalbetjent Gunnar Barbarotti, men første bok i denne serien jeg har lest. Tror ikke det gjorde så mye at jeg ikke hadde lest de tidligere bøkene.

Seks unge mennesker møtes i Uppsala i 1969 og blir venner. De holder sammen et par år, før plutselig ei av jentene detter utfor en klippe på en sopptur i skogen og dør. Mer enn tre tiår senere så blir enda et lik funnet på samme sted, nedenfor klippen. Og det viser seg at den personen var i vennegjengen som var på sopptur mange år tidligere. Er dette ulykker eller har det skjedd drap? Og hvem hadde grunn til å drepe disse to personene?
Barbarotti må nøste opp i dette sammen med sin kollega, og etterhvert finner de ut at under en bussreise vennegjengen gjorde i Øst-Europa på begynnelsen av 70 tallet, skjedde det noe tragisk. Kan dette ha noe med mysteriet å gjøre?

Nesser skriver godt og han beskriver mennesker på en innlevende måte og det er et godt driv i boka. Jeg må si at slutten overraska meg, hadde vel ikke akkurat forventa det….. Men det er absolutt en bok jeg vil anbefale!

2 comments on “De ensomme

  1. Den har jeg lest og jeg elsket den 😀

    SV: Høres koselig ut 🙂 Min dag var helt super med masse glade barn og to tog 😀 Moro, men SYKT slitsomt 😛

  2. Har også lest De ensomme, likte det godt! Nesser er av mine favorittforfattere. De tre andre bøkene om Gunnar Barbarotti er minst like gode. Serien om VanVeteren er også noe av det ypperste som er skrevet innen skandinavisk krim. Du har altså mye gøy å se frem til om gir Nesser en ny sjanse 🙂

Legg igjen en kommentar

