Det knuste vinduet

Endelig har jeg fått lest en ordentlig bok igjen, istedenfor kjedelige teoribøker. Boka jeg har lest i jula er «Det knuste vinduet» av Jeffery Deaver. Det er en forfatter som jeg liker godt. Boka handler om en morder som utnytter informasjonssamfunnet, det vil si store databaser fyllt med informasjon om alle menneskene i Usa, til å komme tett innpå sine ofre før han dreper dem. I tillegg bruker han sine datakunnskaper til å plante bevis slik at uskyldige mennesker blir tatt for drapene han har begått.
Boka handler om kriminalisten Lincoln Rhyme og etterforsker Amelia Sachs. Dette er åttende bok i serien om Rhyme og jeg har lest de fleste bøkene i serien. De er spennende og godt skrevet. Rhyme kan være litt av en grinebiter, men har genial hjerne. Han er lenket til rullestol etter en ulykke hvor han brakk nakken og ble lam. Den første boka i serien, The bone collector – som er blitt til film med Angelina Jolie og Denzel Washington, er der han møter politikvinnen Amelia og de blir etterhvert et par!

Jeg synes boka var spennende, med et godt plott. Man blir jo også litt skremt med tanken på om dette faktisk kan skje i framtiden….at menneskene ikke har noe privatliv lenger, all informasjon finnes i store databaser.

2 comments on “Det knuste vinduet

  1. Den boken hørtes veldig spennende ut altså! Noe for både samboeren og meg selv:o)
    Riktig godt nytt år til deg! Håper du har hatt en fin jul og romjul!:o)

Legg igjen en kommentar

