Hundehjørnet: Curly coated retriever

Curly coated retriever er den eldste av retrieverne, og er blant de mest sjeldne her til lands. Alle vet hva en golden, labrador og flat coat er, men det er veldig få som har hørt om curlyer. Noe som er veldig synd, for det er en nydelig og flott familiehund! Rasen kommer fra England og ble første gang vist i 1860, selv om man mener å kunne trekke tråder flere hundre år tilbake. Den kom til Norge på 70-tallet, men har ikke rukket å bli kjent eller populær her.
Den ser ut som en retriever i kroppen, bortsett fra sin karakteristiske krøllete pels. Hele kroppen er dekket av små krøller, kun ansiktet er glatt. Fargen er svart eller leverbrun. Den er høyreist og elegant! De er aktive, tøffe, rolige, tillitsfulle, selvstendige og en smule sta! De trenger en bestemt leder og er snille med barn, og veldig glade i å bade. De kan være litt reserverte ovenfor fremmede, de elsker å jobbe og er veldig utholdende og robuste. De liker ikke å være alene hjemme, de vil helst være der det skjer og der det er folk! Rasen er veldig snill, bjeffer sjelden og er veldig tålmodig. Curlyer er tidligere blitt brukt både som jakt/fuglehund, vakthund og skipshund. Nå er de stort sett bare familiehunder. Siden det er en sjelden rase og det er få, men veldig entusiastiske oppdrettere, så er det høy kvalitet på rasen.  Den er ikke blitt avlet ihjel, men har fått beholde alle særtrekkene sine.
En annen positiv ting er at rasen er allergivennlig! Den røyter lite, noe som er veldig greit, og trenger derfor lite pelsstell. De få helseproblemene en curly kan få er hofteproblemer, og en sykdom som heter PRA som medfører blindhet.

8 comments on “Hundehjørnet: Curly coated retriever

  1. // ja det er derfra 🙂 den er jo helt super den siden 🙂 den blir heeelt personlig. kjempedigg.

    BRA at du skriver om hunderaser for jeg vil få meg hund når jeg flytter til oslo på nyåret, men har jo ikke peiling på hund. vet bare at den må være liten :p

  2. Hei! Jeg satt ved pc og kjedet meg og så kom jeg på at jeg ville se på bilder av curlyer. slik fant jeg bloggen din. jeg har tidligere hatt to curlyer. Flotte, men krevende hunder. De liker ikke å kjede seg!
    Den første curlyen min het Brian Bring. Han ble brukt en del i avl så antagelig er det noen etterkommer av han rundt i Norge. Den andre curlyen min , en tispe, var barnebarnet til Brian. Jeg hadde curly i tilsammen 14 år, men så skiftet jeg rase til shetland sheepdog, og nå har jeg en lhasa apso-blanding. mine hunder har «krympet» i størrelse etterhvert som jeg har blitt eldre. Gi curlyen din en ekstra klapp fra meg :-)) Hilsen Frøydis Rognhov i Halden

    • Så koselig 🙂 det er ikke så mange curlyer rundt omkring. Vår Emma er snart syv år, hun er kusinen til Bris, hvis du kanskje har vært bordi den! Jeg synes curlyer er helt fantastiske, en av de fineste rasene jeg har vært borti. Hun er ikke krevende, vil leke litt på kvelden når alle er slitne, men ellers den mest tålmodige hund i verden! Hun elsker å kose, spise, sove og leke!! Alle synes hun er utrolig vakker og lurer på hva slags rase det er når vi er ute å går! Jeg tror ikke jeg kunne gått over til en annen rase, for jeg har falt helt for curlyen, også er jo vår hund litt ekstra spesiell..men det synes vel de fleste som har hunder 🙂

Legg igjen en kommentar

