Historien om Edgar Sawtelle

Nå er jeg akkurat ferdig med boka «Historien om Edgar Sawtelle» av David Wroblewski. Dette er en ganske tykk bok og jeg skal innrømme at den var tung i begynnelsen. Det tok litt tid å komme inn i den og bli kjent med personene, men etterhvert så ville jeg bare lese videre for å se hva som skjer. Dette er en debutroman som har blitt en stor salgssuksess i Usa. Handlingen er lagt til en liten gård nord i Usa og handler om Sawtelle familien som har drevet med hunde oppdrett i to generasjoner. Sawtelle hundene er ikke avlet opp etter utseende, men etter intelligens og lynne og evnen til å observere eieren sin. På 70 tallet har vi kommet fram til 3.generasjon Sawtelle, Edgar som er 14 år. Det er han mye av boka handler om. Edgar er stum, men har lært seg tegnespråk som han har lært videre til hundene. Livet er ganske harmonisk, men så dukker broren til faren opp, og ting begynner å skje. Det ender med at Edgar flykter fra gården med tre hunder. Han flykter inn i skogene og opplever både det ene og andre. Mye av boka handler om forholdet mellom mennesker og hunder, og det likte jeg veldig godt. Det er godt beskrevet, særlig forholdet mellom Edgar og den ene kjælehunden som bor i huset, som ikke er oppdrettshund.
Eneste jeg ikke helt likte var slutten….den er litt teit rett og slett, og alt ender tragisk. Men alt i alt er boka vakker, lang, gåtefull og storslagen. Noen steder er den ganske morsom, andre steder er den trist. Særlig kapitlene som er beskrevet fra hundenes synspunkt var fine!

5 comments on “Historien om Edgar Sawtelle

    • Hehe ja jeg elsker å lese!! og må benytte meg av sommeren, for ellers i året blir det jo nå mest å lese pensum – det er ikke så moro!!

  1. Man blir sliten av å stå så mange timer i butikk. Håper du får en god natts søvn og hvile kroppen din! Natta! 🙂

Legg igjen en kommentar

