Den siste pasienten

Nå er jeg akkurat ferdig med boka «Den siste pasienten» av P.D. James. Boka var ganske spennende, men ikke den beste jeg har lest. Det er en ganske tykk bok, nesten 500 sider, men den er forholdsvis ganske lett å lese. Det er til tider litt mye beskrivelse av ting som egentlig ikke har noe med historien å gjøre….og slutten er på en måte veldig kort og litt ufullstendig synes jeg.
Boka handler om en dame – Rhoda – som har et stygt arr på kinnet, noe hun fikk i sin barndom. Hun drar til en privatklinikk utenfor London for å ta bort arret – og dagen etter blir hun drept. Politiet  fra London blir tilkalt med Adam Dalgliesh i spissen og de skal da finne ut hvem som har drept Rhoda.
Dette er en klassisk krimroman, helt greit tidsfordriv, og særlig hvis man liker bøkene til P.D. James. Jeg er ikke så kjent med forfatteren, derfor var jeg heller ikke kjent med karakterene. Dalgliesh har jeg vel bare sett i noe krim på tv, så det er vel tidligere bøker som har blitt filmatisert. At forfatteren er 88 år – det er ganske utrolig å tenke på!

One comment on “Den siste pasienten

Legg igjen en kommentar

