Brente skygger

Da er jeg ferdig med boka «Brente skygger» av Kamila Shamsie. Og jeg vet ikke helt hva jeg synes om den faktisk….på en måte er det en ganske bra bok, men den var veldig tung å lese. Jeg leser vanligvis veldig fort, men denne boka brukte jeg lang tid på. Den er på nesten 400 sider, men det er mye tekst på hver side og det er tung tekst. Jeg har skjønt at boka er ganske populær og det er lange ventelister på den på biblioteket….kritikere sier at boka er underholdende, intelligent og viktig. Forfatteren er pakistansk og henvender seg til et bredt vestlig publikum og prøver å forstå vår tids store konflikt mellom øst og vest – muslim og kristen.
Boka starter i Nagasaki når atombomben rammer byen. Så går fortellingen videre til Dehli når britene trekker seg ut fra India og Pakistan blir en egen stat. Så videre til Karachi før fortellingen ender i New York. Fortellingen spenner over generasjoner, nasjonaliteter og kontinenter. Det er to familier man blir kjent med, og livene dems blir fletta inn i hverandre fra første til siste side. Det er en historie om svik og kjærlighet, fiender og venner. Men boka handler også om mye mer, som å slå seg til ro i nytt samfunn, håp om nye begynnelser, kulturforskjeller, CIA og mye mer. Dette er en bok man må tenke over etter den er lest, og kanskje den må synke litt…

Legg igjen en kommentar

