Fjellet av Indridason

I går ble jeg ferdig med boka «Fjellet» av Arnaldur Indridason. Som man skjønner av navnet er forfatteren fra Island og handlingen foregår der. Boka handler om politi etterforsker Erlendur, som hans andre bøker også handler om. Han er en slags einstøing, sær og sørmodig, med to barn, forholdet til barnas mor er ikke bra og har aldri vært det, men han har ei ny dame han er sammen med innimellom. Når han var liten forsvant broren hans på fjellet og ble aldri funnet igjen, og det plager Erlendur sin sjel selv som voksen. I denne boka blir en dame funnet hengt, og Erlendur begynner å nøste opp i dette for han har en følelse om at noe ikke stemmer. Samtidig leter han etter to ungdommer som forsvant for 20-30 år siden uten noen spor.
Boka er helt grei, ingen favoritt, men godt tidsfordriv! Jeg elsker krim, men synes denne serien er litt dyster, for Island virker alltid så mørkt, kaldt og trist. Den er spennende til tider og godt skrevet.

2 comments on “Fjellet av Indridason

  1. Jeg har boka, men har ikke fått lest den ennå… Blir aldri prioritert, for jeg har alltid så mye jeg har lyst til å lese!

    • Jeg leste pocket utgaven, og da føles den ikke så tykk og lang, så den gikk fort å lese! Ta den når du får tid 🙂

Legg igjen en kommentar

