Anne Holt – Pengemannen

Da er jeg ferdig med Anne Holt sin siste bok «Pengemannen», og den var ganske spennende. Det var såpass driv i den at jeg måtte lese videre for å se hva som skjedde.
Det starter med at en kvinnelig biskop i Bergen blir drept, så driver et lik i land på Aker brygge, en narkoman blir slått ihjel i Sofienbergparken, og en kunstner blir funnet død av en overdose. Hva har disse til felles? Hovedpersonen Inger Johanne Vik er i bryllup på Continental, og plutselig er hennes autistiske datter forsvunnet, og blir nesten kjørt ned av trikken. Etterhvert viser det seg at datteren har vært vitne til noe som binder alle disse drapene til sammen. Boka kan kanskje virke litt rotete i begynnelsen, for avsnittene handler om nye personer hele tiden, så det blir til tider litt slitsomt å huske på hvem som er hvem….men det er en grunn til at alle er med i fortellingen, og det blir etterhvert mot slutten nøsta ganske bra opp! I bakgrunnen er det en pengemann – som har mye å gjøre med alt som skjer….
Jeg synes at ulempen med Anne Holt er at det tar veldig lang tid mellom hver bok kommer ut, sånn at man lett glemmer det som har skjedd tidligere. Jeg savner Hanne Wilhelmsen, jeg synes hun ble kutta bort veldig fort, og har lurt på hvor det ble av henne. Men hun dukker så vidt opp i denne boka, og jeg husker jo at hun ble skutt i en bok for mange år siden….men det virker som det skal skje noe videre med Hanne, det kom noen små hint i denne….så kanskje det kommer en ny bok med henne etterhvert – det håper jeg!
Men boka er fartsfylt og en engasjerende krim, den tar opp et tema som er ganske aktuelt, og ganske skremmende å tenkte på – hatkriminalitet. Folk som dreper homofile – bare fordi de er homofile. Og sånn skjer jo i virkeligheten også, særlig i Usa. Jeg fatter ikke hva som foregår i hodene til folk som gjør sånne ting.
Er man glad i krim vil jeg virkelig anbefale denne boka – det er også en av Holt’s bedre bøker!

One comment on “Anne Holt – Pengemannen

  1. Tilbaketråkk: Boktoka | Frukta inte av Anne Holt

Legg igjen en kommentar

