Kollektivt selvmord

kollektivt selvmordNå er jeg akkurat ferdig med boken «Kollektivt selvmord» av Arto Paasilinna. Jeg vil ikke akkurat si det er den beste boken jeg har lest, den var litt kjedelig til tider, og det var mye unødvendig pjatt noen steder. Men den var også en smule morsom, og jeg humret og lo litt for meg selv. Boka er lettlest og jeg leste den fort ut, den er heller ikke så tykk. Den handler om to finske menn som er så lei av livet at de ønsker å ta selvmord. Tilfeldighetene gjør det sånn at de velger akkurat samme låve på samme tidspunkt, dagen etter St.Hans, for å ta livet sitt….og finner ut at de like så godt kan vente litt, for ingen finner tar livet sitt med publikum. Mennene blir venner, og tenker at det er nok mange flere enn dem som går med samme tanker, og kanskje de skulle samle alle for å ta kollektivt selvmord. De setter en annonse i avisa og får 600 svar. Etter mye om og men, så ender de på en busstur på vei til Nordkapp for å kjøre ut i sjøen der, men de stopper i siste liten, og velger heller å kjøre til Sveits, for å kjøre ut i Alpene…og sånn fortsetter turen, helt til de kommer til det sørvestligste punktet i Portugal. Underveis har det dannet seg vennskap og kjærlighet blant alle selvmordskandidatene og ingen har lyst til å ta livet sitt lenger. Jeg synes forfatteren klarer godt å få fram det mismotet og sørgmodigheten som finnes blant finnene. At de har rykte på seg for å være tungsindige, tause og glade i alkohol, og det kommer også godt fram i boka. Han har en humoristisk tilnærming til et så alvorlig tema.
Alt i alt en varm og noe absurd fortelling om livet!

Legg igjen en kommentar

