Jo Nesbø – Panserhjerte

panserhjerteNå er jeg akkurat ferdig med Jo Nesbø sin siste bok «Panserhjerte» – og for en spennende bok!! Jeg digger bøkene om Harry Hole, og her er han i siget igjen. Boka er tykk, på over 600 sider, men det tok meg noen få dager, så var den lest ut. Man må bare lese videre for å se om den man tror er morderen….jeg skifta vel mening et par ganger i løpet av boka om hvem som var den skyldige. En av de var helt uventa, mens den andre hadde jeg en mistanke til ganske tidlig…men man blir dratt inn i handlingen og klarer ikke legge boka fra seg.
Boka starter i Hong Kong hvor Harry gjemmer seg for triaden som han skylder penger…han røyker opium og spiser nudler, og er ikke mye interessert i å bli henta hjem igjen. Han slikker sårene etter å ha mista sin store kjærlighet i forrige bok Snømannen. Men han får vite at faren ligger for døden og kommer seg tilbake til Norge, hvor han etterhvert blir opphengt i mordsaken. Det er tre jenter som er blitt drept i Oslo, og en ny seriemorder er på gang. Det er også en kamp mellom Kripos og Voldsavsnittet, om hvem som skal lede etterforskningen, men Harry ligger hele tiden et skritt foran alle, og etter noen feilarrestasjoner, noen drapsforsøk – bl.a. et snøskred hvor han så vidt kommer seg levende ut av, en «spikerbombe» i munn og diverse andre ting, så blir morderen tatt. Boka slutter sånn at det må komme en bok til….hva skjer videre med Harry, vil han skjerpe seg og komme tilbake til Rakel…..vi må nok dessverre vente noen år til før neste bok kommer, men jeg gleder meg allerede!!!

Panserhjerte er tilstanden hvor brystet ditt er klemt så hardt sammen av snøen du er begravd i at du ikke greier å bevege lungene. Med panserhjerte har du temmelig nøyaktig fire minutter igjen å leve.

Legg igjen en kommentar

