Svalene i Kabul

svalene i kabulJeg elsker å lese, og leser ganske mye forskjellig, men det går mye i krim. Og da leser jeg de ofte på engelsk, for det er bedre enn den norske oversettelsen. Jeg kommer til å skrive litt om de bøkene jeg leser, og den siste jeg nå er ferdig med heter Svalene i Kabul. Den er skrevet av Yasmina Khadra. Det er en roman om et angstfylt Kabul under Taliban styret. Det er en fortelling om menn, kvinner, kjærlighet og frihetsberøvelse, og tar oss med inn i livene til to ektepar. Det er mye detaljer i boken, men allikevel føler jeg den er litt enkel, den klarer aldri fange meg helt. Selv om det er grusomt å lese om hvordan Afghanistan har endret seg, og blitt et helvete å leve i under Taliban styret. All glede har forsvunnet fra landet, og er byttet ut med slagmark, kamparenaer og gravlunder.
En bok som er verdt å lese for å forstå litt mer av hvilken daglig kamp de kjemper i Kabul, men ellers en til tider litt kjedelig bok.

Legg igjen en kommentar

